Friday, May 15, 2009

Andai berkawan itu bermaksud ....


Award yang comel dari Yati. Akhirnya, ada juga modal nak buat entri baru setelah tidak cemuih lagi! :)

Pesan dia lagi ... dah dapat award ni, tulis sesuatu mengenai kawan baik kita.

Hmmm .. OK.






I begin with these quotes ...

"Be slow to fall into friendship, but when you are in, continue firm and constant." — Socrates

"I don’t care so much about being famous. I just want to be smart like other people so I can have lots of friends who like me." — Daniel Keyes (Flowers for Algernon)

Best friend? Konsep yang sangat luas maknanya. Aku mahu ada best friend, namun tak mahu menjadi best friend. Kenapa?

Ada best friend akan membuatkan aku akan sentiasa berasa senang berada dengan sahabat itu tak kira pada keadaan apa pun. Tetapi, menjadi best friend, aku tak pasti sama ada sahabat itu akan mempunyai rasa yang sama seperti apa yang aku rasa terhadapnya.

Maka, daripada menjadi best friend, aku memilih untuk menjadi most reliable friend. Tak kisah sekiranya aku yang terakhir dipilih sebagai kawan, namun aku tetap dipilih kerana aku reliable. Erti hidup dengan memberi. Dan, untuk sentiasa memberi, kita perlu menjadi seseorang yang reliable. Falsafah lah konon ... but, seriously, I mean it.

Kawan yang best itu tidak sentiasa ada, namun, kawan yang reliable itu sentiasa ada di sekeliling ku ... Alhamdulillah.

Dan, aku tidaklah mahu menamakan siapa mereka di sini ... kerana aku sentiasa mahu kualiti persahabatan itu kekal anonymous (sebab, kalau mereka tahu, mungkin mereka akan berubah ... if you know what I mean).

Kawan yang reliable itu adalah ...

Yang sentiasa bertanya khabar di saat aku tak pernah nak bertanya khabar dirinya.

Yang sentiasa berguna sewaktu diperlukan walaupun aku kadang-kadang tak berguna untuknya.

Yang sentiasa menyatakan kesyukurannya mempunyai seorang sahabat seperti aku walaupun selalunya aku tidak berasa mahu mempunyai sahabat sepertinya.

Yang sentiasa tahu dan prihatin apa yang aku mahu walau aku selalu buat-buat lupa apa hendaknya.

Yang sudi menerima diriku seadanya walaupun aku penuh dengan nilaian yang bermacam kepadanya.

Buat rakan-rakanku yang reliable ... aku bukan kawan yang baik. Namun, aku masih mahu cuba untuk menjadi kawan yang reliable kerana aku terkesan dengan caramu berkawan denganku. Semoga aku akan terus sentiasa ikhlas menjadi temanmu sepanjang masa. InsyaAllah.

Thanks for the friendship.

P/s: Ramai kawan-kawanku yang reliable di alam nyata tidak punyai blog kecuali beberapa orang ... -- pstt ... anda yang sudah lama mengenaliku in-person, dan kini anda mempunyai blog, andalah yang ku maksudkan ...

Bagaimana menilai reliability kawan-kawan di alam maya? Mungkin boleh diukur kesudian mereka link kepada kita? Kalau itu taruhannya, pastinya mereka ini jawapannya ... cikgu yusof, areleez dan en. art.

"When a friend is in trouble, don't annoy him by asking if there is anything you can do. Think up something appropriate and do it." — Edward Watson Howe

4 comments:

cikguyusof said...

teringin jugak utk mencuba menjadi kawan cik hafiey yang reliable wp kita hanya berjumpa dan berkenalan melalui blog di alam maya...

A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y said...

owhh.. mekacih, bebeh! hiks..

Yati said...

Dear Cik Hafiey, ada award lagi ni. Kalau free, jemput singgah ye.

Hafiey Nur said...

Cikgu Yusof:
Tak ada masalah. Reliable itu banyak dimensinya ... kalau di maya, reliable nya secara maya juga ... tak gitu?

Areleez:
Jangan disimpan... buat juga walau pun kau menunggu 1000 tahun lagi .. huhu..

Yati:
Apa ke he byk nor awardnya? Terasa begitu dihargai lah ... hehehe...

TQ. TQ. TQ.