Wednesday, March 21, 2012

Makanan yang tak boleh tinggal

Biarlah apa pun pendapat orang, makanan yang paling aku tak boleh tinggal adalah NASI LEMAK. I think I can survive with it. Tak pernah pun terfikir sebelum ni, cumanya, yang aku perasan, every time aku bersarapan, aku akan cenderung mencari makanan ini - tak kiralah di hotel ataupun warung. Dan, kalau tak ada makanan ni, rasa macam tak lengkap kehidupan ini .. hehehe.


Nais lemak telur mata, ikan lebih, sambal lebih
RM3 @ Kopitiam Dungun

Nasi lemak bilis + kacang
RM1.30 @ Food Corner, UiTM Dungun

Nasi lemak Ikan Tongkol
RM2 @ Air Buah Bukit Tok Beng - Jan. 23, 2012

Nasi Lemak Pak Nasir
@ Air Asia Flight KUL-LDN - Oct. 26, 2011

Tapi, kalau ditanya -- how would you like your nasi lemak? (wrap in banana leaf ... ngeh ngeh ngeh) - pilihanku adalah yang paling simple sekali - nasi lemak, sambal bilis, ikan bilis goreng garing, telur rebus / telur mata dan hirisan timun. 

I don't fancy nasi lemak with rendang whatsoever. Exception pada sambal dia je - sama ada sambal kosong, sambal bilis, sotong atau kerang. Sambal udang pun tak berapa masyukk (banyak kerenah betul!).

Satu lagi fakta, semenjak menjadi warga Terengganu, aku lebih menyukai nasi lemak sambal ikan tongkol - mungkin sebab jarang yang buat nasi lemak sambal bilis kat sini, atau kalau ada pun sambal bilisnya, tidak berapa sedap.

Kalau ada satu resepi yang aku mahu belajar buat betul-betul, ia haruslah resepi nasi lemak. Tapi itu hanyalah kalau berkalau!

Buat sementara ini, pencarian for the best nasi lemak is still on!

Nasi lemak -- you rock!

4 comments:

LADPUNB said...

As Slm fisha, Meh datang rmh, aku buat nasi lemak ikan bilis utk ko... pasal aku pn suka sambal ikan bilis aje dan telur rebus atau telur mata, timun takde pn takpe... sanggup wehh tanam pokok daun pandan sbb senang nak masak nasi lemak heheheh....

Hafiey Nur said...

Wslm.

Wah, an offer shouldn't be missed! Org Melaka buat sambal mesti best, kan? Hehehe

Aku ni tau makan je ... naseb la kan .. T_T

LADPUNB said...

Insya'-Allah... pandai dh modify smbal ni... hehehe... no hal anytime, roger aku oraittt

Hafiey Nur said...

Woweeeeeee!