Anda semua pernah tak menonton iklan untuk konsep 1Malaysia di Astro? (Tak tahulah di rangkaian lain pun ditayangkan juga). Iklan yang menunjukkan sekumpulan kanak-kanak yang riang berlari membawa bendera dan mengangkat tangan seolah-olah sedang membaca ikrar tu?
Kalau belum, buka channel Ria, Prima atau Oasis, adalah karang tu.
Kalau belum, buka channel Ria, Prima atau Oasis, adalah karang tu.
Yang aku nak bebel di sini adalah mengenai voice over yang melatari iklan tersebut.
Antara lain VO itu berbunyi begini ...
... Sewaktu kecil, kita sering menurut perintah tanpa sebarang pertanyaan, tapi mengapa setelah dewasa, kita suka membantah walaupun ia membawa kepada kebaikan ...
Lebih kurang macam tu lah.
Hadoiii, tidak terlintas di fikiranku betapa tak semenggahnya fikiran orang yang buat skrip tu.
Walaupun kamu mahu mengindoktrinasi fahaman 1Malaysia, tolonglah, tak payah menulis begitu.
Memanglah masa kecil kita menurut tanpa banyak soal kerana kita belum matang berfikir, belum bijak merasional dan sebagainya.
Tapi, untuk menyekat orang dewasa daripada mempertikai atau mempersoal kewajaran sesuatu perkara adalah perkara yang paling lawak di abad ini, tahu?
1Malaysia ini bolehlah diibaratkan sebagai satu planned social change (Vago, 2004), dan dalam konteks ini, change agent telah menggunakan strategi persuasion - melalui value laden commercial (kalaulah boleh dikata begitu). Paling tidak ia akan meninggalkan kesan di hati dan fikir mereka yang menonton. Dan kesan itu biasa saja menjadi positif dan negatif - bergantung kepada kapasiti pemikiran target group.
Sesungguhnya, message yang mendidik masyarakat untuk tidak mempersoalkan tindakan kerajaan bukanlah sesuatu yang bagus di dalam negara yang berpegang kepada demokrasi (tak kiralah bagaimana demokrasi itu ditafsirkan). Dan, iklan ini memang tidak patut diadakan langsung.
Tapi, aku tiada masalah untuk menerima iklan-iklan dari siri kempen tersebut - iklan 1, seorang ibu memasak kuih dan menyuruh anaknya berkongsi makan dengan kawan-kawannya (India dan Cina), serta iklan 2, seorang guru yang menyuruh murid-muridnya menyertai pertandingan pakaian beragam (yang jelas tidak menunjukkan kebijaksanaan seorang guru - anda tonton, mungkin anda akan faham apa yang aku maksudkan nanti).
Diakhir kredit iklan itu terpampang jata negara - yang menunjukkan ia adalah produk Filem Negara Malaysia dan Finas -- yang membuatkan aku terfikir - kreativiti begini sahajakah orang-orang di dalam kerajaan ni ada? Kita sudah memasuki setengah tahun 2009, tapi keadaan iklannya sama seperti zaman aku bersekolah 20 tahun lepas.
Macam ni nak tak bagi kita mempersoalkan?
Akai ada ka?
Antara lain VO itu berbunyi begini ...
... Sewaktu kecil, kita sering menurut perintah tanpa sebarang pertanyaan, tapi mengapa setelah dewasa, kita suka membantah walaupun ia membawa kepada kebaikan ...
Lebih kurang macam tu lah.
Hadoiii, tidak terlintas di fikiranku betapa tak semenggahnya fikiran orang yang buat skrip tu.
Walaupun kamu mahu mengindoktrinasi fahaman 1Malaysia, tolonglah, tak payah menulis begitu.
Memanglah masa kecil kita menurut tanpa banyak soal kerana kita belum matang berfikir, belum bijak merasional dan sebagainya.
Tapi, untuk menyekat orang dewasa daripada mempertikai atau mempersoal kewajaran sesuatu perkara adalah perkara yang paling lawak di abad ini, tahu?
1Malaysia ini bolehlah diibaratkan sebagai satu planned social change (Vago, 2004), dan dalam konteks ini, change agent telah menggunakan strategi persuasion - melalui value laden commercial (kalaulah boleh dikata begitu). Paling tidak ia akan meninggalkan kesan di hati dan fikir mereka yang menonton. Dan kesan itu biasa saja menjadi positif dan negatif - bergantung kepada kapasiti pemikiran target group.
Sesungguhnya, message yang mendidik masyarakat untuk tidak mempersoalkan tindakan kerajaan bukanlah sesuatu yang bagus di dalam negara yang berpegang kepada demokrasi (tak kiralah bagaimana demokrasi itu ditafsirkan). Dan, iklan ini memang tidak patut diadakan langsung.
Tapi, aku tiada masalah untuk menerima iklan-iklan dari siri kempen tersebut - iklan 1, seorang ibu memasak kuih dan menyuruh anaknya berkongsi makan dengan kawan-kawannya (India dan Cina), serta iklan 2, seorang guru yang menyuruh murid-muridnya menyertai pertandingan pakaian beragam (yang jelas tidak menunjukkan kebijaksanaan seorang guru - anda tonton, mungkin anda akan faham apa yang aku maksudkan nanti).
Diakhir kredit iklan itu terpampang jata negara - yang menunjukkan ia adalah produk Filem Negara Malaysia dan Finas -- yang membuatkan aku terfikir - kreativiti begini sahajakah orang-orang di dalam kerajaan ni ada? Kita sudah memasuki setengah tahun 2009, tapi keadaan iklannya sama seperti zaman aku bersekolah 20 tahun lepas.
Macam ni nak tak bagi kita mempersoalkan?
Akai ada ka?
5 comments:
itu smua kosmetik saja...
Kak Luna:
Agaknya itu le kot kos yg dorang amek kat univ dulu ... KOSmetik :p
peesha..
ada dak lagi dlm you tube? nak tengok gak...
NJ:
x tahu la ada ke tak ... nanti i gugel kan for you ...
Sangat tidak bersekolah mereka yang membuat iklan itu. itulah sebabnya kita berada pada takuk lama saja.
Post a Comment