Thursday, April 22, 2010

Begitulah kita ni ...

Semalam Kak SitiM rajin nak menjamu. Maka, dimasak lebih, dan dijemputlah sahabat 2 beranak ni. Menu apa? Ayam masak lemak dan telur goreng saja. Tapi bila dimakan beramai-ramai, teramatlah sedap. Itulah hikmahnya Islam menganjurkan perbuatan sebegitu, kan?



Gambar hiasan semata-mata kerana makanan itu telah habis tanpa sempat di snap







Bila dah kenyang, masing-masing pun mengeliat-liut lah di depan TV. Menonton American Idol. Sambil-sambil tu berceritalah.


BTW, Mama Sox rawks! Siobhan sucks! Vote her out! Out! Out!






Sahabat nan seorang ni memang seorang yang suka berbelanja. Shopping dan dia ibarat gigi dan gusi, ibarat aur dan tebing. Saling memerlukan. Kadang-kadang menggeleng-geleng kami mendengar cerita shoppingnya. Unbelievable tahapnya pada-pada ketika. Impulsive buying kot istilahnya. Begitulah dia.


Tapi, cerita semalam sedikit mengganggu. Dan, setelah terbaca di sini, terus mari idea nak tulis yang ini =)


Awal minggu ini dia kena outstation. Maka, selepas habis outstation, dalam perjalanan balik, dia pun singgahlah di mall yang terkenal sedikit itu - melakukan aktiviti yang paling dia suka ... shopping.


Masuklah dia ke TMC tu (anak syarikat Giant katanya - kata orang, bukan kata sahabat tu).




Barang yang dibeli - cecair pencuci (RM17 -+), pemanggang ikan (RM12), dan susu untuk anaknya (RM113 x 2 tin) -- gila mahal susu tu. Mujur aku tak kena beli!

Kemudian, apabila tiba di kaunter, cashier pun scan la barang-barang itu ... dan ting! - Jumlahnya menjadi RM266 -+. Wah ... sudah melebihi apa yang sepatutnya!

Maka, bila dibelek kepada resit belian, terperanjatlah dia. Kerana, harga cecair pencuci itu menjadi RM24 -+ dan pemanggang itu menjadi RM16. Dia pun teruslah bertanya kenapa begitu, dan cashier itu in her defense kata memang itu lah harganya, sedangkan masa di rak harganya lain. Tak puas hati, sahabat itu terus menyuruh cashier itu check balik semula semuanya. Rupa-rupanya memang betul, harga di rak lain, harga yang di code kan lain. Mujur harga susu itu betul, even menurut sahabat itu, harga sebenarnya lebih murah di bandar D.

Sebelum ini, cerita-cerita penipuan harga di Giant memang sering didengari, tapi kita ambil mudah saja. Dah terkena begini, barulah kita tersedar.

Sejujurnya, aku bila berbelanja di situ, memang dalam kuantiti yang memenuhkan trolley, maka, kadang-kadang jarang nak kisah tentang harga. Bayar saja.

Bayangkan, andaikan ada sepuluh orang berbelanja di Giant, dan semuanya mengalami masalah ditipu tanpa disedari ini? Berapa banyak Giant untung? Memang terus menjadi giant dinasour lah dia ... hmmmm ...

Tak fahamlah kenapa nak jadi begitu. Mungkin ini adalah kesempatan atas sikap "tak apa" dan "tak peduli" kita. Kita tahu kita ada suara, tapi kita selalu underestimate kuasa itu.


Maka, pesanan penaja - berhati-hati berbelanja di Giant - harga terendah setiap hari di rak, tapi tinggi di mesin scan!

No comments: