Semalam pergi beli barang di Carrefour East Coast Mall (rasa cam shopping kat oversea gitu, sebab nama camtu .. hehehe). Aku beli air mineral 1.5 litre 3 kotak besar. Masa nak bayar, semua line panjang orang beratur. Arghhh!
Pusing ke kiri, nampak express lane - below 10 items purchased (gambar sebelah tu hanya hiasan).
Walaupun panjang, kira ok la sebab setiap orang barang tak banyak. Bila sampai di lane tu, ada 4 customers di depanku. Tapi, aku agak kehairanan kerana customer yang ke dua dari depanku kulihat trolleynya hampir penuh. Dia ni tak baca ke, tak tahu yang express lane maksudnya express business la. Kemudian, ada budak India 2 orang di belakangku juga mengata-ngata benda yang sama.
Apabila customer paling depan selesai bayar, kakak ni tadi pun mengatur barang-barangnya ke atas kaunter. Dan, cashier yang tending kakak tu hanya memerhati dan di tangannya sudah bersedia dengan benda scanner tu. Setelah kakak itu mengatur semua barang-barang beliau, cashier itu slow mo and slow talk dengan kakak tu bahawa item nya sudah melebihi sepuluh. Aku taklah mendengar sangat, tapi apabila kakak tu menyuruh anaknya memasukkan barang belian semula ke dalam trolley, I guess it won't take a genius to tell you about what had happened la, kan?
Dan, kemudian kakak itu pun beredar ke barisan lain sebelum aku mendengar suaminya dari luar kedai tanya kenapa. Suami normal -- nak semua bini buatkan, yang dia tahu selesai saja. Aku kasihan dengan kakak itu.
Bagus juga cashier itu buat macam tu supaya orang akan lebih aware what's the purpose of express lane. Tapi, perbuatan menyuruh customer masukkan balik barangan ke dalam trolley tu pun tak patut. Jangan lah membuang masa orang macam tu. Just cakap elok-elok -- "kak, nampaknya trolley akak ni dah lebih 10 items ni" atau, kalau malas sangat nak cakap, tunjukkan customer tu tanda express lane.
Macam-macam!
Tapi, selepas aku menulis benda ni, aku teringat kepada satu principle mengenai human's values, atittudes and perceptions - part functions of atittudes which is protection of self-esteem. Maksudnya - bila benda ni jadi kat orang, kita boleh kata "ish .. ish ....", tapi, just imagine bila benda ni jadi kat kita ... adakah kita akan "ish .. ish ..."kan diri kita?
I don't think so -- especially aku la.
What to do ... =)
Pusing ke kiri, nampak express lane - below 10 items purchased (gambar sebelah tu hanya hiasan).
Walaupun panjang, kira ok la sebab setiap orang barang tak banyak. Bila sampai di lane tu, ada 4 customers di depanku. Tapi, aku agak kehairanan kerana customer yang ke dua dari depanku kulihat trolleynya hampir penuh. Dia ni tak baca ke, tak tahu yang express lane maksudnya express business la. Kemudian, ada budak India 2 orang di belakangku juga mengata-ngata benda yang sama.
Apabila customer paling depan selesai bayar, kakak ni tadi pun mengatur barang-barangnya ke atas kaunter. Dan, cashier yang tending kakak tu hanya memerhati dan di tangannya sudah bersedia dengan benda scanner tu. Setelah kakak itu mengatur semua barang-barang beliau, cashier itu slow mo and slow talk dengan kakak tu bahawa item nya sudah melebihi sepuluh. Aku taklah mendengar sangat, tapi apabila kakak tu menyuruh anaknya memasukkan barang belian semula ke dalam trolley, I guess it won't take a genius to tell you about what had happened la, kan?
Dan, kemudian kakak itu pun beredar ke barisan lain sebelum aku mendengar suaminya dari luar kedai tanya kenapa. Suami normal -- nak semua bini buatkan, yang dia tahu selesai saja. Aku kasihan dengan kakak itu.
Bagus juga cashier itu buat macam tu supaya orang akan lebih aware what's the purpose of express lane. Tapi, perbuatan menyuruh customer masukkan balik barangan ke dalam trolley tu pun tak patut. Jangan lah membuang masa orang macam tu. Just cakap elok-elok -- "kak, nampaknya trolley akak ni dah lebih 10 items ni" atau, kalau malas sangat nak cakap, tunjukkan customer tu tanda express lane.
Macam-macam!
Tapi, selepas aku menulis benda ni, aku teringat kepada satu principle mengenai human's values, atittudes and perceptions - part functions of atittudes which is protection of self-esteem. Maksudnya - bila benda ni jadi kat orang, kita boleh kata "ish .. ish ....", tapi, just imagine bila benda ni jadi kat kita ... adakah kita akan "ish .. ish ..."kan diri kita?
I don't think so -- especially aku la.
What to do ... =)
4 comments:
wonder, wonder...ade manusia yg sanggup blah tinggalkan troli tu sbb malu...kalau akulah...
Ajak:
Hehehehe .. betoi ka sampai gitu sekali? Penat woo ... pilih barang, pastu tinggal kat troley ... Apa sgt le malu tuh ... huhu
mestilah malu pisha oi...kalau shopping kat tempat yg ramai org kenal kita...iyelah, shopping lepas opis, lupa tanggal name tag...
peesha...
here, supermarket peraturan ketat gak especially di PANDA...well known s/market di Saudi ni. Ada security guard jaga express lane...kalau nampak Pak Arab tak reti bahasa ni bawa trolley penuh...dihalaunya aje...
Tapi Pak Arab ni tak reti bahasa sampai bebila...akan adalah adegan &*@#%$$@%$ berlaku di tengah orang ramai tu...sabor la ye..
Post a Comment