Sunday, August 30, 2009

Satisfied Customers Tell Three Friends, Angry Customers Tell Three Thousand

Apa cerita marah-marah di bulan puasa ni?

Err .. tapikan, aku ada rasa jugak, selepas blog ni di'mekap', entry aku semuanya bernada marah dan penuh dengan ketidakpuashatian .... hahahaa ... kan aku dah warning, aku pemarah, kepala angin dan kejam ...

Ini sebenarnya adalah cerita yang terjadi 2 minggu sebelum Ramadhan - waktu diriku sedang aktif meng"qadho" puasa. Cerita-cerita mengenai tempat berbuka puasa, akhirnya aku dan Kak SitiM decide nak mencuba satu kedai makan yang baru dibuka - JT Corner - yang terletak berhadapan dengan sekolah tahfiz Imtiaz tu.

Dengan high expectation (kerana layout sangat indah dan deceiving itu, OK!), kami pun tidak berlengah lagi pergi ke sana selepas menunaikan solat Maghrib (solat kejap je, sebab perut meronta-ronta lapar .. Astaghfirullah!).

Kala lapar, nafsu sangat menggebu ... maka, kami pun memesan:

Ikan kerapu bakar
Sotong goreng tepung
Nasi putih
Kailan Ikan Masin
Kobis Udang Kering
Prawn Foo Yong (we have no idea how the dish looks like. Just order because the menu.)

Minuman.


Layanan:
Masa kami sampai, kami berdua adalah pelanggan yang pertama - tiada orang lain lagi. Kemudian, datanglah seorang pelayan perempuan (agaknya umur dalam lewat belasan dan awal 20an). Muka memang tak senyum, lepas tu bila disuruh terangkan apa di dalam menu, semua jawapannya:

"Tahhu gok ... " [tak tahu dalam dialek Terengganu].

OK, masih boleh dimaafkan, walaupun aku rasa macam nak &*^&& saja.

Nak sangat berniaga, PR hancus.

Abang + Kakak di gerai ikan bakar agak peramah.


Kadar kepantasan hidangan:
Semua makanan agak pantas dihidangkan - kecuali ikan bakar dan sotong celup tepung. Lama gila .. hampir 45 minit. Ikan dan sotong sampai, air dan nasi semua sudah habis.


Makanan:
Ini yang paling hangin:

Nasi - OK, menepati piawai. Tidak lembik dan tidak terlalu keras.
Kailan Ikan Masin - OK, terasa cukup rasa semua.
Kobis Udang Kering - Juga OK, walau Kak SitiM kata tak sedap.

Prawn Foo Yong?
Terlalu mendukacitakan. Dengan harga RM5 sepinggan, kami expect ia adalah sejenis omellete yang ada udang paling kurang 2 ekor. Tapi, yang datang? Telur dadar biasa.

Kami memanggil pelayan yang mengambil order tadi, dan dengan muka yang kerek dan defensive gila, bertanya kepada kami:

Dia:
"Mende?" -- kasar gila bahasa.

Kami:
Ini betul ke prawn foo yong? Tak macam namanya pun. Tak ada udang apa pun ...

Dia:
Kejap ah, saya tanya tukang masak ... -- dan berlalu pergi.

Kemudian terlihat mereka semua (para pelayan) berkumpul di tingkap kaunter tukang masak dengan gaya perbincangan yang sangat serius. Dan, kami meneruskan aktiviti makan dengan rasa tidak puas hati. Selepas itu ...

Dia:
Betul ah gini prawn foo yong

Aku:
Apa yang prawn nya [sambil mencobek-cobek telur itu di hadapannya]. Apa pun tak de. Ni dah macam telur dadar je ...

Dia:
Tukang kata dia blend semua sekali, tu yang hancur ...

Aku:
Kalau pun dah blend hancur, mesti ada rasa udangnya ... ini tak rasa apa-apa pun ..

Dia:
[muka serba salah] -- tahhu gok ...

Aku:
Takpelah.


Kak SitiM tidak menghalalkan harga yang dia bayar untuk menu itu. Aku rasa neutral saja.


Kemudian, ikan bakar dan sotong goreng tepungnya ...

Rasa cili paste yang semacam kurang masak, dan masin, kami hanya makan 1/3 daripada isi ikan tersebut. Terasa rugi, kerana ikan itu bersaiz besar (boleh untuk 3 orang makan). Sotongnya pula, terasa tidak digoreng dengan betul - rasa tak masak - dan dengan batter yang tertanggal dari sotong - semuanya membuatkan kami menyesal makan di situ.

Memang menyumpah-nyumpah bila membayar ... bersama keputusan untuk tidak makan lagi di situ.

Untuk yang mahu mencuba makan di situ, fikirlah dulu. Untuk pemilik restoran tersebut, kalau terbaca coretan ini (hahahaha .. poyo!), upgradekan perkhidmatan. Service PR dan makanan ... rugi, tempat strategik, makanan dan layanan hampeh!


For the record, this is prawn foo yong (courtesy of google)



And this is telur dadar .. the one you served to us but claimed it was prawn foo yong! .. and overpriced, too! &*&

2 comments:

Nur said...

Ish ish ish, apa punya pelayan daaa... baik tak yah kerja kat kedai makan. Kerja jadi kerani post office sesuai kot, sebab dia orang semua memang tak pernah senyum. Hik hik...!

Hafiey Nur said...

Yati:
Tu la pasal ... tp, x tahulah ... kat Trg ni (bukan semua), kebanyakan pelayan kedainya memang macam ni ... treat customer macam kita ni beggar ... walhal kita yg membayar ...

Maybe something 2 do with their nature of life kot ... tak mau la komen pepanjang ... hehehe