Tuesday, August 4, 2009

Cuti-cuti Malaysia - part 1


Lamanya aku meninggalkan 'tanah' nan satu ini. Banyak yang mahu diisi, namun ada saja halangannya... Aku sendiri tidak mengerti! Ahhh ...

OK, kali ini mahu cerita pasal sedikit rasa gembira.

23 Julai lepas, tanpa disangka-sangka, dapat cuti peristiwa sebab H1N1 ... mula nak marah sebab memikirkan betapa banyaknya kelas nak diganti ... namun setelah berfikir sekejap, lebih baik disambut dengan gembira saja perkhabaran itu dengan 'mencutikan' diriku.

Sementelah hari itu gagal ke Langkawi dek planning yang tak menjadi (I'm not a good planner obviously), kali ini aku bertekad untuk ke sana. Aku tak tahu apa yang membuatkan aku begitu beriya-iya mahu ke sana. Tapi, memang nak pergilah juga ...

OK, cuti sudah dapat. Satu minggu aku mengatur plan. Perkara baik pertama.

Perkara baik kedua. Anak saudara sepupu aku baru graduated dan tengah tak ada kerja. Maka, itu adalah peneman yang baik. Tambahan dia memang boleh diharap untuk kerja-kerja 'berjalan-jalan' ni.

Kemudian, tibalah siri the unfortunate event.

Sabtu malam - terima SMS, cuti mungkin ditarik balik -- dan tidak akan ada cuti peristiwa lagi. Sesiapa yang tak datang kerja, sila ambil cuti tahunan. (Sialan!!!!)

Tapi ... kucongak-congak, eh, banyak lagi cuti aku. Masih berbaki 21 hari. Raya nanti pun bukannya aku nak cuti lama-lama. OK la tu!

<--- Ida - ada iras-iras road-runner, breep breep, kan? hehehe



Kemudian, masalah timbul, nak jalan ke Langkawi mesti nak pandu kereta. Kereta sewa jarang yang automatic tranmission. Aku gagap la kalau guna manual. Ahhh!!! Si Ida anak saudara itu pun, harap lesen saja ada, tapi driving ... huh! Mana nak cari driver ni?

Aha! Nurul, adikku yang ke-4 sedang bercuti dan dia boleh memandu kereta manual tranmission. Bawak saja dia.

Tapi, ada impact negative -- sebab nak gunakan khidmat dia, aku kena la bear all the expenses - tiket bot, makan dia ... arghhhhhhh!!! Tak senang nak cuti!





Tapi, sebab nak pergi jugak, akhirnya, instead berdua dengan Ida, percutian aku ke Langkawi menjadi berempat - aku, Nurul, Ida dan Faiznur (adik Ida) dengan makan dan duit jalan-jalan dibiayai oleh Mak Long (aku la tu!) ... sebel!




@ In front of Langkawi Oriental Village -- nak naik kereta kabel, kat sini la ...


OK, akan bersambung lagi. Tungguu ...

2 comments:

cikguyusof said...

seronok bercuti yer, alhamdulillah!

Berkira jugak Mak Long ni....hehehe

Hafiey Nur said...

CikguYusof:
Maunya tak berkira ... MakLong nya sorang, yang nak menyerang ramai ... papa kedana karang, tak tempat den nak ngadu .. huhu