Monday, April 21, 2008

Bersatulah Melayu!

Sebagai orang Melayu yang biasa-biasa, aku suka membaca Mingguan Malaysia di hari minggu (walaupun aku berada di negeri yang hari minggunya jatuh pada jari Jumaat). Dan, selalunya, akhbar ini hanya sempat ditatap pada sebelah malam. Sibuk lah, katakan!

Bila membaca Mingguan Malaysia semalam, aku tertarik kepada artikel yang ditulis oleh saudara Zulkiflee Bakar mengenai "Bersatulah orang Melayu". Selepas membacanya, aku tertanya-tanya:

Terukkah perpecahan di kalangan orang-orang Melayu ni?

Kalau teruk, kenapa aku tak terasa pun?

Apa indikator yang menunjuk kepada perpecahan ini?

Hanya kerana UMNO hilang majoriti undian dalam PRU yang lepas, orang Melayu berpecah?

Kak SitiM kemudian menambah:
"Dalam konteks apa perpecahan Melayu itu dinilai? Kalau pecahnya Melayu ditandai dengan merosotnya sokongan undian dalam PRu yang lalu, itu tak menunjukkan orang Melayu berpecah. It just we're so sick with this UMNO people."

Betul juga.

Asal tak undi UMNO, terus Melayu berpecah (tambahan, ada veteran UMNO yang menempelak mereka yang sanggup mengundi parti lain sebagai murtad Melayu!). Hoh, gimme a break!

Kalaulah di situ pengukurannya, tiada apalah lagi yang tinggal pada orang Melayu ni!

Kesimpulan Kak SitiM:
"Kalau menilai orang yang bercakap tentang perpecahan Melayu tu siapa, mesti kita dapat agak apa maksud perpecahan itu."

Aku faham maksud dia. Anda?

Bagitahu kalau ada ke'kompiusan' dalam memahaminya!

2 comments:

artisticklytouch said...

haiyoooo dari 1st page sampai ke belakang semuanya cerita melayu berpecah, UMNO tak kuat...letih aku, rimas sangat...bila nak start cerita pasal kebangkitan melayu?

Hafiey Nur said...

Enche Art,
Kita dah bangkit .. siap pi berak bagai ... Depa saja yang dok mengeliat tak habih2 ... Ketegaq! Balork liat. Orang habag tak mau dengaq. Punggahhh!!!