Monday, April 7, 2008

Hadiah Hari Jadi

Bagaimana anda memilih untuk menghadiahi seseorang di hari jadinya?

Adakah hadiah itu berdasarkan apa yang anda suka?

Atau, adakah hadiah itu berdasarkan apa yang orang itu suka?

Aku kadang-kadang bermasalah untuk memilih hadiah begini. Selalunya, kawan-kawan, sahabat handai aku ni kesukaan mereka agak mahal .. sedangkan budget aku untuk mereka tak lebih MYR100. (Banyak lah tu ... ingat aku cap duit ke?)

Hari itu, pada hari jadi seorang sahabat, aku terpaksa termenung lagi. Aku sedang menimbang-nimbang untuk menghadiahi sahabat itu sepasang kain + tudung + brooch. Tiba-tiba Kak SitiM pun sudah offer untuk join aku dan mencadangkan agar kami membeli sebuah buku mengenai hal-ehwal pengurusan dapur kerana sahabat ini memang kesukaannya memasak. Buku itu hampir MYR100 jugalah harganya (mana ada buku masakan yang murah sekarang ini?).

Mulanya aku protes kerana aku kenal sahabat ku itu bukanlah seorang yang rajin membaca di luar konteksnya (konteks apa, biarlah rahsia!). Tapi, Kak SitiM mewajarkan pemikiran aku:

"Dia nak baca ke tidak, that's not our concern. What counts is the thought."

Aku kata:
"Hmm, betul juga. Berian orang, terima sajalah. Lagipun idea buku tu tak lah teruk sangat."

Kak SitiM:
"Yesss. Dan lagi, mana tahu, kot-kot perbuatan kita ini bakal menguntungkan kita?"

Aku:
"Huh?"

Kak SitiM:
"Cuba you bayangkan. Dia kan suka masak + suka menjamu. I bet this book is very good in encouraging her to do that more and more. Kenyang kita."

Tu diaa, kapitalis sungguh pemikiran dia ni.

Aku pun termakan kewajaran itu. Maka, untuk sahabatku, terimalah hadiah tak seberapa ini dari aku dan Kak SitiM tanda sebuah ingatan untuk di hari lahirmu.

No comments: