Tuesday, April 22, 2008

Makanan yang Ku Suka - Mee Goreng Mamak The Madras

Tadi, lepas belek-belek blog Saharil Conteng, aku pun rasa nak bercerita tentang makanan yang aku suka.

Aku memang yang suka makan, tapi aku susah nak kenal pasti apa makanan yang aku paling suka. Masakan mak pun, aku tak pasti apa yang aku suka. Itu boleh dimaafkanlah sebab apa yang mak masak semuanya sedap, kan?

Bila ke AP.com, forumers bercerita tentang makanan nan satu ni, dan tiba-tiba aku terasa-rasa keenakannya. Ia adalah mee goreng mamak yang dijual di sebuah kedai di bandar Kangar. Rupanya kedai itu terkenal dengan gelaran "The Madras" -- aku saja yang tak tahu.

Memang mee gorengnya tersangat sedap. Paling best, sebelum dibungkus, mamak tu akan letakkan kuah manis (tak tahu kuah apa .. hantam saja. Tapi, ia halal!). Pergh!!! Sungguh mengasyikkan. Sudahlah portionnya tersangat banyak - boleh makan satu bungkus untuk dua orang. Dulu harganya MYR2 .. sekarang ni tak tahulah dah berapa.

Mee goreng Mamak The Madras

Mak pernah larang aku makan mee mamak tu. Tak tahu apa sebabnya. Sama ada dia jealous dengan mamak tu sebab dapat masak dengan lazatnya, ataupun dia ada isu dengan mamak tu, tidaklah aku ketahui.

Dia larang, aku boleh terima.

Yang buat aku terkedu, dan lepas tu menderhaka larangan dia bila dia kata:
"Ish .. hang lalu nak makan mee tu. Mamak tu ada AIDS tau ..."

Aku gelak saja. Mana dia dapat cerita pun aku tak tau. Pas tu aku pun kata:
"Mak, AIDS does not spread through food the cook cooked!"

Ntah la, tak pasti sama ada mak aku boleh terima atau tidak kata-kata aku tu. Tapi, bagi aku: The Madras rock! Viva the Madras! hurrah! hurrah!

3 comments:

Anonymous said...

sedap betul fisha nampak gambar tu...teringin nak makannye dahla tengah lapar ni.... aku pun suka juga mee mamak pasal dia banyak telur...tp susah nak dapat yg sedaplah...teringinnya nak makan ooooo

Anonymous said...

Su,
Hang mai honeymoon dgn wan kat perlis nih, aku belanja ko makan mee ni.

Sedap gilerr! Dah la, ckp byk pun tak guna ... baik meh cepat ...

Anonymous said...

Ayue said,

Dear Fisha,

Aku pun masih tingat lagi mee goreng mamak tu..dulu pernah try masa datang umah ko kat Perlis. mmg sedap..banyak giler!