Thursday, May 1, 2008

Kreativiti yang Hilang

Waktu belajar dulu, aku rasa aku sangat kreatif bila buat-buat kerja tangan ni – terutamanya kad-kad ucapan. Ramai kawan-kawan yang suka kad-kad tersebut (tak tahulah kalau diaorang tak suka, tapi cakap suka demi nak jaga hati aku – ada aku kesah? Huahuahua).

Satu segi, bila boleh buat kad sendiri, dah jimat dah duit. Ye lah, kad birthday saja, kalau yang Hallmark ™ tu, yang ciput, gambar kartun kecik tu pun dah sama jumlahnya dengan duit 2 kali makan kat hostel tu. Yang murah-murah pulak selalu tak kena dengan selera. Maka, jalan terbaik, buat sajalah. Bukan payah pun, potong, tampal, lukis sikit-sikit, tadaa … jadi la + infuse sikit elemen kejiwaan dan kemanusiaan, memang terharu orang yang menerima. Percayalah cakap akak ni!

Amende elemen kejiwaan dan kemanusiaan tu? Kita kuliah lain kali ye?

Berbalik pada cerita kreativiti buat kad ni … bila dah bekerja, dah ada duit, kreativiti ke mana, jimat ke mana. Semua pun nak beli saja.

Tak ada masa – itu kewajarannya.

Leceh la, nak fikir, nak buat. Nanti, lama-lama orang buang juga – em, betul juga.

Malas! Malas! Malas! – itu yang sebenarnya.

Tapi, hari ni, aku tiba-tiba terasa nak buat kad pulak. Kebetulan, seorang rakan sekerja akan menyambut hari ulang tahunnya. Maka, kukeluarkan kotak hikmat ku – tempat berhimpunnya reja-reja kertas, kad ucapan, riben, bunga dan yang sewaktu dengannya. Lepas dibuka kotak tu, termenung panjang pulak – tak tahu di mana nak mula. Pegang itu salah, pegang ini salah. Hisy!

Kotak hikmat


Tapi, disebabkan semangat berkobar-kobar nak buat juga, maka, akhirnya siap la satu kad. Cikai habis, tapi kira ok sebab buatan sendiri. Bukan kad yang penting, but the thought that count. Tapi, aku tetap nak tengok ia dihargai juga.


Kad 1: Pandangan depan


Kad 1: Pandangan dalam


So, dalam tahun ni, penerima sulung kad buatan aku jatuh kepada Kak Nor! Hurray!


End product: Birthday present for K. Nor's 39th Birthday.



Aku mahu kreatif lagi!

4 comments:

artisticklytouch said...

ini buleh bikin business

Hafiey Nur said...

Enche Art,

Iye. Memang buleh sangat. Ingat kalau nanti tak confirm2 gak kerja ni, aku mau buka business ini.

Buleh kawe lantik mu jadi HR officer cum PR officer cum BOD cum clerk cum everything? Guane gamok?

Anonymous said...

Dear Fisha,

till now aku still acknowledge kekreativitian ko..masih kagum..dari dulu sampai sekarang..tingat lagi lukisan ko masa kat "U" dulu.."blues untuk aku".

kalo la aku ada bakat camtu..

err..nak tanya sket..betul ker yg tangan kidal mmg kreatif/pandai melukis..ke mitos

Anonymous said...

Cik Anonymous said:
" ... err..nak tanya sket..betul ker yg tangan kidal mmg kreatif/pandai melukis..ke mitos"

-- Need I say more? I'm the living proof .. hehehe