Sunday, June 29, 2008

Ada apa pada nama?

Topik biasa. Terlalu biasa. Namun, aku mahu menulis juga tentang perkara ini.

Dua hari lepas, waktu lunch dengan Fetty di hotel, kelihatan seorang lagi rakan sekerja, Puan Kem turut datang ke hotel dengan membawa anak-anaknya seramai empat orang termasuk seorang bayi. Comel-comel anaknya.

Tiba-tiba Fetty membisikkan kepadaku:
“Hang tau dak, baby dia tu nama ada 4 patah. Panjang gila. Aku tak ingat apa dia, tapi yang belakang sekali ada Amanda.”

Pergh, nalla punya nama!


Kemudian kelihatan Puan Kem mengendong bayinya sambil menghampiri meja sekumpulan lagi kelompok rakan sekerja. Mahu memperkenalkan bayinya agaknya. Aku dan Fetty memanjang-manjang leher dan memasang telinga untuk memastikan nama sebenar bayinya. Tapi, Puan Kem seakan malu-malu untuk menyebutnya. Tapi, kami dapat juga menangkap nama itu … bunyinya begini: Alisa Iman _________ Amanda. Yang nama ketiga tu tak dapat nak tangkap.

Kemudian kami mengumpat, kalau dah nak bagi nama yang sebegitu, kenapa malu-malu pulak nak bagitahu? Pelik. Malu? Segan? Atau apa? Hmmm …

Nama memang penting kerana nama membuatkan kita mempunyai ciri tertentu yang membezakan antara kita dan orang lain. Nama juga berupaya membentuk siapa kita.

Waktu kecil dulu, nama panggilan aku buruk bunyinya. Aku membesar dengan nama tersebut. Sebahagian besar saudara mara dan jiran-jiran pun mengenali aku dengan nama tersebut sehinggalah ke hari ini. Nama panggilan itu sebenarnya memberi kesan kepadaku. Ia bersangkutan dengan keyakinan dan kepercayaan tentang kebolehan diri. Walaupun aku tak punya masalah besar membina kepercayaan diri, namun, ada perkara-perkara tertentu keyakinan aku tidak pernah wujud. Mungkin nama itu merupakan satu bentuk reinforcement yang membuatkan aku percaya aku adalah menurut nama aku itu. Ala-ala kajian Ivan Pavlov pulak rasanya (tanya cikgu psychology hampa sapa Pavlov ni). Tapi mungkin betul.

Sebab itulah Nabi SAW juga berpesan agar anak-anak dipanggil dengan nama yang baik supaya seruan nama itu boleh membentuk peribadi anak-anak itu. Rasional mudah: bukankah kita selalu dimomokkan bahawa setiap sesuatu yang diseru-seru itu akan mendatangi kita juga akhirnya? Dan, aku kira sifirnya begitu juga dengan panggilan-panggilan ini.

Kecenderungan memanggil nama yang tidak sepatutnya mungkin juga disebabkan dengan amalan memberikan nama yang panjang-panjang kepada anak seperti Puan Kem itu. Tapi, kadang-kadang, nama yang singkat pun menjadi mangsa. Zaid jadi Jed (memang kejadian benar) sedangkan bukan susah sangat nak panggil nama Zaid tu. Lebih malang kalau nama panjang-panjang, dipanggil orang “hoi” saja. Terasa tidak berharga langsung, kan?

Teringat kisah sepupuku yang bernama Ahmad Muda Fakarul Shahir (memang nama sebenar)yang berkunjung ke rumah sahabatnya. Apabila diterangkan namanya kepada bapa sahabatnya, terus bapa sahabatnya menyebut: “Apa? Nyior Muda Kelapa Sawit?” Jauh betul menyimpang.

Moral of the story:
Cuba sebaik mungkin memanggil atau menetap gelar anak, kawan dan sebagainya dengan nama yang bermakna atau baik bunyinya kerana ia adalah satu doa (nama gelar aku mungkin tak bermakna, tapi sedap juga bunyinya … hehehe).

2 comments:

Anonymous said...

salam hafiey
boleh saya dapatkan no phone ahmad muda...

kejadian nyok muda kelapa sawit tu saya ada pada masa tu.

nama saya zuraimi... boleh emailkan no phone dia tak
mohdzuraimi@gmail.com

tq

Hafiey Nur said...

Salam.

Wah .. what a small world! Sepupu saya, kawan anda ... what a coincidence!

Saya tak ada no Ahmad Muda .. tapi adik dia dan Saya dah emel nombornya ke emel En. Zuraimi.

Semoga bertaut semula hubungan anda!

Thanks for stopping by.