Saturday, August 30, 2008

Gossip liar

Sebuah SMS yang aku terima pagi tadi:
"Jgn mrh ye mis nk tnya skt... Bdk2 ni smua dok ckp mis dh btunang. Btl?"

Arghhh ... gosip liar la pulak. Tak de ke aktiviti berfaedah budak-budak ni selain daripada menggosipkan diriku ini? Tahulah aku ni expiry date semakin hampir ... Tapi, syok juga ... serasa artis pun ada.

Aku balas ala2 artis: "No comment." Hehehe.

Persoalan yang tak pernah-pernah jemu ditanya orang dan yang paling jemu untuk aku jawab. Yang dok kisah sangat aku kahwin ke tak, apa ceritanya? Sampai masa, kahwinlah. Belum jodoh, nak kerobek kot mana! Tak faham-faham.

Sangat memilih? Memanglah ... berkahwin bukan perkara sehari dua. Kalau boleh sampai mati. Salahkah memilih kalau kita ada pilihan?

Kenapa memilih, umur dah lanjut? Berdosakah menjadi anak dara tua? Allah masukkan ke neraka kah kalau memegang label tersebut?

Takut nanti tua esok, tak ada yang jaga? Sekarang pun melambak orang tua dihantar anak-anak ke rumah kebajikan. Relevan pertanyaan itu?

Kenapa perlu dibimbang dengan perkara yang bukan dalam ilmu kita? Biarlah Allah yang menentukan. Ada hikmahnya Allah tidak mentakdirkan perkahwinan itu buatku sekarang. Mungkin Allah mahu mendidik aku menjadi lebih sabar ...

Mana ada manusia normal yang menolak fitrah berpasangan?

Kepada yang bertanya, sila buat laporan kepada Malaikat Jibril supaya aku ni cepat direzekikan dengan perkahwinan. Boleh?

Kalau tak boleh, shut up and blah!

2 comments:

yusofsipan said...

...... bersabar la cik fisha, Allah SWT lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba2nya.

Hafiey Nur said...

Cikgu Yusof:
Bersabar itu memang kena selalu ... Tak ada apa pun ... Saje je :p

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak ...