Wednesday, August 20, 2008

Nikmat yang dinikmati

Apa yang menarik bila balik kampung?

Tentulah peluang makan makanan yang best – sama ada dimasak ibu atau makanan yang selalu kita makan bila keluar bersama kawan-kawan. Namun, balik kampung kali ini, aku tidak berapa menikmati makanan kerana aku perlu menghabiskan puasa – kalau tidak, harus aku membayar fidyah serupa orang tua yang uzur ... huhu .. tak mahu la.

Maka, aku berjanji dengan Kak Pah untuk berbuka puasa bersama-sama di Kuala Perlis – kawasan makan berdepan dengan Hotel Berasmana.

Kami sampai di sana hampir pukul 9, berpusing-pusing mencari tempat parking yang best.

Namun, disebabkan cuti sekolah, tempat parking hampir penuh. Setelah sekali tawaf keseluruhan kawasan, kami pun dapat parking yang ‘canteeek”, yang begitu dekat dengan tangga kedai! Rezeki.




Makanan yang kami 'belasah'

Kemudian, setelah sampai ke kedai yang nak dituju, mulalah kami memesan makanan. Ingat! Kami adalah orang-orang yang berpuasa hari ini. Maka, dengan nafsu makan yang menggebu, kami memesan:

  • Seekor ikan besar, yang dimasak 2 cara – bakar dan tiga rasa.
  • Kerang rebus 2 kilo
  • Sotong goreng tepung 8 ekor (besar juga lah setiap satunya)
  • Udang goreng rempah
  • Kailan ikan masin
  • ABC
  • Lychee kang
  • Nasi putih
  • Air mineral
  • Kemudian, ada item di’tapau’ – nasi goreng ayam, kerang bakar dan sotong goreng tepung (lagi!)

Semuanya berjumlah RM90/-+. Macamlah boleh habis semuanya.

Selepas pelayan menghantar nasi, aku hanya makan udang, dan sedikit ikan bakar. Ikan yang dimasak 3 rasa tu, aku cuit sedikit sahaja. Selebihnya aku meratah kailan ikan masin. Kak Pah rasa semua, sebelum mengupas 5 ekor kerang dan kemudian dilanda kekenyangan yang amat sangat. Urghhh!!!

Orang di kiri kanan meja kami melihat semacam kepada kami. Mungkin dalam kepala mereka, “gilanya anak dara berdua ni makan ... serupa 10 orang makan.”

Dan, aku membalas pandangan mereka dengan mata yang seolah berkata:
“Apa pandang-pandang? Suka hati kamilah nak makan sampai matipun!”

Sungguh bongkak kedengarannya, kan?

Sampai satu tahap, adik pelayan tu singgah ke meja kami selepas menghantar makanan di meja lain, dan bertanya ada apa lagi yang dia boleh tolong.

Tanya-tanya pulak budak ni ... dah nampak situasi begini, maksudnya semua lebihan makanan tu kena tapau lah. Dan, dengan senang hati dia melakukannya!

Akhirnya, aku dan Kak Pah berjalan serupa gorila kerana kekenyangan yang teramat. Sungguh buruk keadaannya. Tapi, peduli apa, malam, tak de la se’obvious’ siang. Haduiii, kenyangnya.

“Maka, nikmat Allah yang manakah yang kamu dustakan?”
– Surah Ar-Rahman.

2 comments:

AinRidz said...

Slm, selamat mengganti pose ye Fisha...pose sunat syaaban sekalilah tu, bagusss...standard time puasa mcm2 mau makan lepas tu kekenyangan, Masya' Allah yerk... aku pun puasa lani... saje nak menampal2 dengan bertarung bebudak kat office yang makan macam2 sabar ajelah...balik rumah, hah mcm2 resipe yang nak dimasakkan...hehehe... pulak tu, dengan kat office ada usahawan2 yang menjual mcm2 makanan sedap, huhu sabar ajelah...tu yang dok pulun buat sendiri kat rumah lepas geram konon time berbuka...
Apapun, semoga kita sama2 dapat keberkatan berpuasa Insya'Allah...
Tapi, betul Fisha time balik kampunglah time dapat rasa aroma dan rasa masakan emak kita yang dah lama kita tak dapat nak makan kan... teringat nasi lemak mak aku :( Have a good day Fisha chayo2

Hafiey Nur said...

Sue,

Tu le .. drool je aku puasa2 ni .. mak aku plak saje nak hanginkan aku dgn memasak makanan yg best2 ... tp, aku tabahkan hati .... keimanan ku kental ... hehehe