Tuesday, January 22, 2008

Pernah rasa begini?

Aku selalu berasa macam ada banyak benda yang aku kena buat, tapi tak tahu di mana nak mula. Dan ada ketikanya, aku ada banyak benda nak buat, tapi aku masih berasa aku ada sangat banyak masa lapang, dan akhirnya aku hanya duduk diam tak buat apa-apa.

Aku tahu itu memanglah antara tabiat buruk, tapi point being, aku tak reti bekerja kalau tak ada tekanan. Gila ke hape aku ni?

Contoh mudah.

Aku masuk kerja hujung 2003. Syarat confirm to position, kena buat research. Maka, dengan semangat berkobar seorang pekerja baru, aku dengan agresifnya mencari-cari peluang dan masuk minggu kedua bekerja, aku ditawarkan buat research dengan seorang pensyarah senior -- maka sudah terbayang di fikiran dengan keazaman sejati, aku boleh confirm dalam masa setahun.

Masa berlalu.

Sibuk dengan subjek nak diajar, sibuk dengan nak gosip orang, sibuk dengan hal yang aku pun tak tahu kenapa aku sibukkan, research tu tertangguh sampai ke tahun 2007. Pertengahan 2007, aku dapat surat warning yang grant research akan ditarik balik kalau research tak siap. baru rasa gabra. Ni kalau grant ditarik, mungkin ok, buat dia cancel sekali research aku, mati nak cari tajuk lain .. bila masa aku nak confirm then?

Maka, disebabkan tekanan itu, aku hanya memerlukan 2 minggu untuk menyudahi semua dan part yang paling best, research aku dikomen sebagai research yang sangat berpotensi untuk dikomersilkan! Wohooo!

See ... I need a pressure to work ... tapi masalahnya .. how do I quantify the amount of pressure so that it can work well on me? Grrr...!!

No comments: