Thursday, March 20, 2008

Mengingati Rasulullah SAW - part 1

Tidur pagi hari tersentak dek gemerincing kunci kak SitiM membuka pintu. Aku melihat jam, 7:50am. Awal lagi. Dia nak ke mana pagi-pagi begini? Oh, hari ini maulidur rasul. Dia ada mengajak ku menyertai perarakan maulid di stadium. Aku memberi respon yang tak sepatutnya. Lalu dia pergi seorang. Aku kembali menyambung tidur.

Pukul 9:50am, aku bangun dari tidur untuk kali keduanya. Tanpa cuci muka, aku meneguk jasmine tea sejuk dari dalam peti ais. Arghh, segarnya. Apa yang nak makan ni? Belek rak pertama, ada sandwich loaf. Tengok tempat telur, ada garlic margerine. Oh, ada egg tofu. Oklah, dengan rasminya breakfast aku hari ini: Roti sandwich yang disapu mentega perisa bawang putih bersama toufu telur yang digoreng dan diletakkan sedikit sos cili dan mayonis. Minumannya? Instant Nescafe – Mild. Alhamdulillah.

Dengan sepinggan habuan isi perut, aku melangkah ke ruang tamu. Selesai melabuhkan punggung, tangan mencapai remote.

Channel 101 : Sambutan Maulidur Rasul
Channel 103 : Harry and His Bucket Full of Dinasours
Channel 711 : The Ellen de Generes show
Channel 702 : The Oprah Show
Channel 104 : Tirai Akademi Fantasia
Channel 106 : Sambutan Maulidur Rasul – ihsan channel 101

Hah, satu channel saja yang buat liputan hari maulidur rasul? Kenapa? Bukankah selama ini, rangkaian utama di Malaysia akan buat liputan besar-besaran mengenai sambutan ini? Aku cuba mewaraskan fikiran sambil mengunyah sandwichku.

“Agaknya TiVi-TiVi lain ni bagi peluang kat TV1 buat siaran langsung kot?”

“Agaknya TiVi-TiVi tak sempat pergi ke stadium Bukit Jalil buat liputan kot?”

“Agaknya TiVi-TiVi lain malas nak buat kot?

Aku membalikkan tontonan ke TV1.

Seorang panel dijemput memberi ulasan tentang perlembagaan Madinah. Maka, berceritalah dia mengenai kehebatan piagam Madinah sambil tidak lupa menyatakan bahawa orang Barat tak perlulah mendabik dada mengatakan bahawa mereka yang merintis penemuan konsep perlembagaan dan demokrasi.

Aku senyum sahaja sambil terus mengunyah sandwich ku.

Kemudian, adalah 2-3 perkataan yang disampuk oleh pengantara TV1 yang 2 orang itu. Tersedak aku dengan sampukan itu.

Kemudian, pengantara memberi cue lintas langsung sambutan Maulidur Rasul di Sabah – dan penonton dibawa ke sana. Seorang lagi pengantara perempuan dengan wajah bertudung (yang nampak macam dipaksa pakai tudung) bersedia untuk membuat ulasan selari.

“Hari ini, kita berasa bertuah menyambut sambutan Maulidur Rasul dengan … bla bla .. “

Aku sudah rasa senak perut dengan ulasannya. Tapi lebih senak bila dia kata, “Sebentar tadi hadirin telah dihiburkan oleh nyanyian nasyid Asmaul HUNA"
(OMG!) … it is ASMAUL HUSNA la cik adik … aku menggeleng-geleng dan terus menutup televisyen. I just can’t tolerate this mistake! Tolonglah.

Dan, akhirnya, aku terfikir:

Kenapa selalu begini jadinya bila majlis bersangkutan dengan Islam?

Apa sebenarnya yang mahu kita tonjolkan? Sekadar untuk tidak mahu dikatakan tidak menghormati kelahiran Rasulullah?

Dan, pertanyaaan itu tidaklah lain tertuju pada ku jua.

Adakah begini seharusnya aku memperingati Rasulullah – insan mulia yang dimuliakan Allah dari setiap makhluk yang ada?

“Pada detik-detik terakhir hidup Rasulullah SAW, baginda bersabda: Perhatikanlah sembahyang.” Itulah sebahagian bukti kasih sayang Rasulullah pada umatnya. Salam Maulidur Rasul 1429H.” – Pesanan yang diterima selepas itu dari seseorang.

No comments: