Saturday, May 31, 2008

Aku rasa tindakan aku betul, Anda rasa?

** Catatan 22 Mac, 2008

Check pigeon hole. Ada envelop warna lilac. Tapi, isinya tidaklah seindah lilac itu .. Buka saja, buntang mata kecilku melihat arahan:

"Merujuk kepada perkara di atas, tuan/puan diwajibkan ke sesi taklimat yang akan diadakan seperti berikut: ...."


Setiap kali dapat surat macam ni, aku pasti akan membebel sebanyak 12345654 kali sebelum aku menghadirinya. Tak kiralah sebanyak mana pun bebelan, pergi tetap pergi. Aku ni bukan berani sangat nak melanggar undang-undang even laws are meant to be broken. Sikit-sikit tu ok la. Periuk nasi mau jaga juga.

Nampaknya kena cancel lagi lah kelas aku. Bila dikenang-kenang, semester ni aku paling banyak cancel kelas. Hairan sungguh. Dan, lagi menambah keharuan, aku masih juga tiada masalah untuk menghabiskan semua silibus.

Sebabnya?
Bila berhadapan dengan student yang malas membaca, yang lebih suka menganga daripada nak berfikir seperti orang yang sedar dia ada otak, dan subjek yang anda ajar lebih banyak deals dengan teori dari praktikalnya, bonus for me to do all discounting yet on the right schedule. Work smart people!

Budak-budak ni mesti gembira tahap biawak iguana bila tahu kelas cancel. Dasar!

Sambung cerita benda kat atas tu.

Program sepatutnya start pukul 8.30 pagi. Tapi, disebabkan aku ini hamba yang menurut perintah, 8.15 dah sampai, breakfast pun tak sempat. Bukan nak tunjuk baik, tapi nak spot tempat duduk yang memungkinkan aku melakukan kerja-kerja terkutuk seperti mengutuk penceramah, membaca majalah, berborak atau tidur.Dan, aku berjaya secure tempat duduk 2nd row from the back. Heaven.

8.45am - penceramah terkial-kial nak mencari file di pendrive dia.

8.50am - pengarah kampus jadi pengawas, datang sampai ke belakang dewan periksa kedatangan. Tampak riak kecewa di wajahnya. Aku tak pasti kecewanya untuk apa.

9.05am - Pengarah berucap. Aku mulakan pelayaran.

9.27am - tukar pengucap. Dr ... ntah lupa. Pelayaran diteruskan. Perut aku berbunyi ria.

10.16am - "Tuan-tuan, puan-puan dijemput untuk sedikit jamuan."
Terus terjaga dan hooray. Aku antara yang terawal sampai. Menu -- mihun goreng + Nescafe. Yummy.

Masuk dewan, bermula lagi sesi yang membosankan. FGRS, e-Science, grant, internal and external ... what the h***!

The rest .. sama la juganya seperti scene 1 tadi.

Dan, kemudiannya, aku telah keluar dewan sebelum acara berakhir. Boring tahap semerah padi!

Kesimpulan:
Sekiranya kamu bosan, kamu carilah keriangan dalam kebosanan tadi. Kalau kamu tidak ketemuinya, keluarlah kamu dari kebosanan itu. Yang kau bodoh dok bertahan di situ kenapa?

4.45pm - 8.00pm -- aku separa koma di atas katil di rumah aku.

End of the day!

No comments: