Wednesday, May 21, 2008

Berkawanlah selagi terasa Ia bererti ...


Bersahabat seperti kanak-kanak bersahabat, jangan bersahabat seperti keanak-anakan.

Pernyataan yang lebih kurang serupa, tapi tidak sama langsung daripada maknanya. Bersahabat seperti kanak-kanak bersahabat bermaksud, lihatlah pada kemurnian kanak-kanak bersahabat. Hari ini bergaduh, lima minit kemudian baik semula. Bersahabat seperti keanak-anakan ialah bersahabat dengan penuh perangai yang tidak sepatutnya. Keanak-anakan memang comel kalau kena pada tempatnya, tapi kalau terlalu keanak-anakan, mengjengkelkan.

Bagaimana bersahabat seperti keanak-anakan?

A, B dan C bersahabat baik. Satu hari, A dan B bergaduh. Disebabkan C lebih akrab dengan A, C turut tidak bertegur sapa dengan B, padahal dia dan B tidak pernah bergaduh. Bukankah keanak-anakan bunyinya? Aku pasti ramai yang mengalami situasi yang sebegitu. Aku juga malah. Sekiranya aku adalah B dalam kes ini, aku tidak marah dengan A, tetapi akan lebih kecewa dan marah dengan C. Atas dasar apa dia memusuhi aku? Hanya kerana dia baik dengan A, dan bila A bergaduh dengan aku, dia menyebelahi A dan turut memusuhi aku?

Pada aku, kawan yang begini adalah yang membawa rebah. Tidak mengapalah. Sekurang-kurangnya aku belajar sesuatu. Opps, ini bukan cerita aku …! Apabila bersahabat, aku paling takut untuk digelarkan sahabat yang paling baik kerana aku pasti aku tidak akan dapat berbuat begitu. Aku lebih senang menjadi kawan yang sentiasa boleh diharapkan kerana apabila kita menjadi sahabat yang paling baik, kita perlu sentiasa menjadi tempat pergantungan dan aku tahu aku tidak boleh menjadi sebegitu.

Aku adalah seorang yang mempunyai dua personaliti – introvert dan ekstrovert. Dalam banyak hal, aku lebih introvert. Anehnya, orang sekeliling sentiasa menegaskan yang aku adalah ekstrovert berdasarkan cara aku berhadapan dengan mereka. Mungkin mereka betul. Tapi, bukankah aku lebih tahu di mana letak duduknya kelakuan aku? Menjadi introvert bukanlah sesuatu yang menyeronokkan kerana kita akan sentiasa rasa kita sukar menyesuaikan diri dengan persekitaran kita. Menjadi introvert sebenarnya membuatkan aku sentiasa serba salah kerana apa juga yang berlaku di sekitar aku akan aku kaitkan dengan diri aku. Contohnya, sekira sesuatu yang buruk berlaku dalam perhubungan, aku mempunyai kecenderungan untuk menyalahkan diri aku walaupun sebenarnya aku tahu aku tidak.

Oleh yang demikian, aku selalu stress. Walaubagaimanapun, aku amat bersyukur kerana aku dianugerahkan sikap boleh tidak mengambil serius tentang sesuatu perkara. Maksudnya, sekiranya aku bersalah, aku menerima kesalahan itu seadanya dan tidaklah terlalu stress sehingga tidak lalu makan atau tidur.Kenapa aku bercakap hal ini?

Hmmm … kesimpulannya, bersahabatlah sebagaimana yang anda mahu dan terimalah rakan anda seadanya.

No comments: