Saturday, May 10, 2008

Baru ‘bertatih’ sudah ke IB?

Tajuk satu artikel di utusanonline.

Aku quote sikit untuk lebih kefahaman anda semua:

Namun begitu, apa yang menjadi perdebatan yang belum berkesudahan ialah mengenai peluang yang diberikan kepada bintang-bintang muda yang belum mengenal erti dunia hiburan sebenarnya beraksi di pentas Istana Budaya (IB), Kuala Lumpur pada konsert minggu ketujuh minggu lalu. Apa hebatnya bintang-bintang AF6 sehingga diberi keistimewaan sedemikian rupa?Barangkali juga IB terlupa bahawa ramai artis popular dan senior tanah air yang mengidam untuk beraksi di pentas yang serba moden itu. Itu antara reaksi senada sebilangan besar pemerhati seni terutamanya artis-artis senior yang bertanya apa motif IB membenarkan konsert mingguan program realiti dipentaskan di situ? ... [read more here]



Inilah yang selalu terjadi di Malaysia ini. Dah berakar umbi. Tak pernah nak berlapang dada dengan yang ada. Apa masalahnya kalau budak-budak AF perform di situ? Hanya kerana mereka belum bergelar artis, itu jadi penghalang? Tolonglah!

Sebab budak-budak AF, IB turun status?

Sebab budak-budak AF, IB ada double standard?

Sebab budak-budak AF, IB kena bersikap open dan tolerant kepada semua?


Bosan! Bosan! Bosan! Ah, lu pikirla sendiri!

3 comments:

artisticklytouch said...

susah nak dapat buat show dekat IB. kalau penggiat teater sering dapat pun di lambang sari. pernah saya mengikuti satu seminar teater di mana salah satu pengisian adalah taklimat daripada IB. nyata sekali IB lebih mementingkan pulangan daripada sesebuah pementasan itu (tidak kira apa bentuk seni persembahan), ini untuk menjaga status IB.

ini bukan masalah senior or junior, ko ada duit, dan kau mampu bawa penonton, nah, the gelanggang is yours.

IB tak turun status. saya rasa IB perlukan konsert ini untuk menampung kos selenggaraan ha ha status IB adalah didasarkan kepada jumlah penonton yang datang. kalau siti nurhaliza sekalipun yang membuat show tapi yang hadir cuma projected 3 orang, tetap ia tidak lulus..

*no, IB dont pay me ha ha

artisticklytouch said...

lupa nak kabor...anda telah ditag..silakan

Hafiey Nur said...

Inche Art,

Daku ini hanya mengulas apa yang daku baca ... namun, apabila ada pendapat yang kedua, ketiga dari orang seperti dikau, baru daku mengerti apa yang terjadi.

Begitukah ceritanya? Sungguh mendukacitakan!

Pasai tag tu, nanti sat na ... nak kena pikiag dulu ...