Sunday, May 4, 2008

Kisah Aku dan Mereka

Aku sangat suka kucing. Sangat!

Dan, aku rasa kucing adalah cinta hatiku, selamanya! (tak tau lah, kalau pernyataan ini bunyinya gila atau pathetic! Hee …)

Di rumah, aku ada hampir 6 ekor kucing. Kucing-kucing itu semua adalah kucing jalanan yang singgah untuk cari makan. Selalu diberi makan, akhirnya mendapat keselesaan pula dia di rumah kami. Mak bising pada mulanya, kemudian, dia dilanda “empty nest syndrome”, last-last kucing tu yang temankan dia.

Kucing ni binatang yang eccentric – dan aku juga kadang-kadang begitu. Kiranya, ada match dan chemistry, tu sebab aku suka gila dengan kucing. Ntah-ntah, genetic line aku pun ada kait dengan kucing apa? (Kalau betul, hisy, seram la pulak).

Ini antara cerita-cerita kucing ku …


Ini ibu kucing. Tak bernama. Panggil dia … tsk … tsk .. tsk .. saja. Dia lahir tiga bersaudara, namun dua saudaranya telah pergi selamanya. Sekarang, kucing ini mempunyai 4 ekor anak. Anaknya ramai sebenarnya, tapi sebab tidak dijaga sempurna, yang membesar dengan elok hanya empat ekor. Walau apa pun, dia tetap ibu yang hebat. Sentiasa mendahulukan kehendak anak melebihi keperluan dirinya. Dia juga sangat bersopan santun. Aku sayang dia ...


Ini adalah anak kucing tadi. Masa ni umurnya baru dalam 3-4 minggu. Anak kucing ni nampak comel dan berbulu kembang kerana bapa kucing ini adalah baka bulu kembang (kata adik ku – pandai sungguh mak hang buat sex! Ewww!). Masa dia dilahirkan, ibu kucing tu telah meletakkan anak-anaknya di bawah para pinggan lama makku. Hanya yang ini tidak lari apabila didekati, dan aku telah mengisytiharkan bahawa inilah anak kucing kesayangan aku...


Kucing ini pula bersaudara dengan anak kucing yang sebelum ini. Tapi, yang ini agak liar sedikit. Badannya pun agak kecil berbanding dengan saudaranya yang lain. Sesuatu yang menarik tentang anak kucing ini, dia agak 'kerek'. Kerek dalam erti kata, kalau dia nak makan, dia mahukan dia saja berada di situ, dan dia akan tiba paling akhira sekali bila dipanggil, mengalahkan VIP pula.

Tapi, sehingga entri ini ditulis, dia tetap tidak boleh menerima kehadiranku. Asyik nak lari saja. Aku pun, asal jumpa dia, aku sergah saja. Tak tau la berapa lama dia boleh hidup sebelum kena heart-attack akibat disergah olehku! Tapi, waktu ni dia boleh bersenang lenang sebab aku jauh dari rumah. Selamaat.


Ini gambar Bunch, kucing tidak bertuan yang singgah sebentar di rumah sewaku. Walaupun hanya sebentar, Bunch meninggalkan banyak memori yang menyenangkan diriku. Nama Bunch sebenarnya berubah-rubah mengikut keadaan. Pada mulanya, nama dia adalah Manjalara - sebab masa dia datang ke rumah kami, teledrama "Manjalara" tengah hit di TV3. Kemudian, setelah dia tinggal lama di rumah sewa kami, badannya menjadi sangat debab dengan perut buncit. Kak SitiM kemudian mengubah namanya daripada Manjalara kepada "Bunch" - singkatan daripada buncit.

Aku menyenangi Bunch kerana dia seekor kucing yang pandai membawa diri. Dia cepat mengesan apa kesukaan dan kebencian kita.

Bunch meninggalkan aku sewaktu aku mahu pulang ke kampung untuk bercuti raya. Kerana aku tidak berhasrat untuk menjadikan Bunch peliharaanku selamanya, aku lepaskan dia pergi.

Namun, aku masih menyimpan harapan, kalau-kalau Bunch terilham untuk singgah lagi di rumahku ini ....



Dia adalah tetamu selepas Bunch. Datang ke rumah sewaku kerana menyorok dari dikejar kucing-kucing lain. Yang tak menarik, dia selalu mengiau dalam nada suara yang high broken pitch. Sungguh menyakitkan hati dan telinga.

Tapi, yang kusuka, dia ada sedikit sikap macam Bunch dan saiz keduanya macam tak banyak beza. Mungkin keduanya bersaudara? Siapa tahu...

Masa dia sampai, kedua-dua bahagian belakangnya bengkak teruk, mungkin digigit sesuatu dan apabila disentuh, dia akan mengiau sekuat hati, sakit. Selang beberapa hari, bengkak tersebut pecah dan mengeluarkan nanah yang banyak .. eww! Tapi, aku tak kisah ... kerana kucinglah antara benda yang aku paling tak geli untuk merawatnya.

Tetamu ini meninggalkan rumahku pada suatu pagi selepas dimarahi kerana membuat 'bisnes'nya di atas bantal lepak Kak SitiM dengan bau yang sungguh .... ARGHHHH! Mungkin dia berkecil hati dimarahi, petang itu, semasa balik kerja, dia sudah tiada apabila dipanggil untuk memberikan dia makan.

Semoga tetamu nan satu ini juga sudi berkunjung lagi ke rumah kami ...

Itulah cerita mereka.

4 comments:

Anonymous said...

aku sejak masuk "U" terus tak suka kucing. they are mean creature..tak cute langsung!!! especially bila time kita makan di dewan makan..kucing2 tu kan panjat meja & cuba merampas makanan kita tu...bad cats!!!!bila nak halau..kucing tu akan melawan and cuba nak cakar kita..dengan muak yg bengis..!!!!

Arrghh..tension betul!!! I hate cats!

Anonymous said...

betul ke fisha suka kucing? mcm x caya je..rasanya macam penah ada cerita ngeri ngan kucing esp yg tgk kita makan kat dewan makan, ada yg mata cemey, ada yg cedera..ngeri betul pastu..sekor2 muka ganas!

-lina

Hafiey Nur said...

Anonymous,
Yes, really bad cats. Macam nak pegi perang jer kan masa tu ...


Lina,
I luvv cats ... except yang tak cute kat dewan makan tu jer ... overall, i just ok with cats ...

Tapi sekarang ni, cute ke, tak cute ke, semua dah suka dah ... i'm bit mellow now :P

Anonymous said...

Dear Fisha,

ok la...I surrender..maybe kucing2 masa kat dewan makan jer yang jahat..(ntah2 dah arwah kot)..

Mungkin bukan semua jahat..cuma muka cemey jer..