Sunday, May 18, 2008

Betul ke kau yang buat tuu ...?

Hari ini teringat nak buat house-keeping PC aku kat office tu. Nampak dah macam-macam benda yang ntahapapantah aku simpan. Antaranya, folder MY PICTURE. Macam-macam gambar pulak yang ada kat situ. Gambar yang buat aku senyum, yang buat aku rasa macam makan asam kecut dan macam-macamlah.

Klik sana, klik sini, terklik lah kat gambar ni:

Kualiti gambar kurang memuaskan - sebab bukan guna scanner


Tiba-tiba, teringat kepada peristiwa penangkapan gambar ini ... (kalau tengok tarikh di gambar tu, peristiwa itu berlaku pada tahun 2000). Peristiwa ini antara aku dan Ayue.

Masa ni semua orang sibuk dengan puzzle. Ke mana-mana saja pergi, semuanya tertunduk-tunduk menyelesaikan puzzle. Disebabkan Ayue seorang yang suka mengikut trend (baca: Suka ikut apa yang orang buat), maka, dia pun membeli satu set 150 keping puzzle.

Satu masalah si Ayue ni, semangatnya sekejap sahaja ... sehangat tahi ayam ... aku agak tahi ayam pun lagi panas daripada semangat dia ...Sejam buat puzzle, seminggu kemudian baru disambung balik. Aku pun cuba-cuba la bantu dia, tapi aku tak la suka sangat dengan puzzle ni.

Tapi, ada seorang kawan - Mak Siti - sangat terror dengan puzzle. Pieces yang kami tak nampak sambungannya, dialah yang menyudahkannya. Amazing betul mata dia. Kiranya sebahagian besar puzzle di dalam gambar tu adalah kerja Mak Siti...

Yue, Kau tak rasa ke kita ambik kredit atas kerja Mak Siti? Dah la dia yang bersungguh-sungguh buat, last-last dia tak de pun bergambar dengar puzzle tu ... Kesian dia ... hmm..

4 comments:

Anonymous said...

bidang puzzle ni masa aku habis skolah dulu ada gak berkecimpung..puzzle yg pertama aku sentuh kalernya hitam putih..kene ada kesabaran maksimum!.. yg banyak selesaikan hasilnya adalah kawan aku yg bernama suk ngor..sampai sekarang masih elok tergantung lagi..yg mak siti siap kan tu ada kat kg..tima kasih mak siti...lain kali kalo jumpe kita main puzzle lagi yer...hehe

Cakap pasal ikut musim ni..masa kat T'ganu dulu..ada satu musim yg semua org ingat macam ada art gitu..semua org dok pintal straw ....macam2 kaler..pegi semua bilik mesti ada..bunga straw siap digubah..tp aku tak ingat straw aku buat menjadi ke tak..

A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y said...

syiok gak main puzzle nie kn?! tp, cam lg t'ingin nk main scrabble la..

Anonymous said...

Fisha, ada pembetulan la..kata ayue..puzzle tu mmg originally dtg dari peluh tgn n jari dia. yg kes mak siti tu dia buat utk lina & budak kecik tu la..si ayue tu baru teringat kes tu sekarang. Org lak baru nak refresh pasal mak siti tolong buat puzzle ayat quran yg 1000 keping lg tu.

haah la ayue, lina pun ada t'libat buat bunga straw tu..budak kecik tu buat bunga ros kaler biru kuning..(hmm ada la maknenye tu).

seingatnye nisa' yg ajar kitaorg buat benda tu..hui rasa mcm pompuan sejati la masa buat bunga tu!

Hafiey Nur said...

Ayue & Leena,
Wah .. semua memory refresh balik nih ... ye la, sesapa yang buat pun, yang penting benda tu siap ...

Ye la, aku baru teringat pasal bunga straw tu, ni nak kena pi cari balik, buat cerita nih ...

Arelezz ...
I pun suka main scrabble .. masalah tak de geng nak main ... semua malas pikir ... susah betul!