Wednesday, May 7, 2008

Perkara yang anda tak perasan atau saja tak perasan …

Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.
OK, may be, ayah, mak, adik-adik aku – cukup lah lima orang – walaupun tak berapa nak pasti adakah mereka ini sanggup mati kerana aku? Aku, adakah sanggup mati kerana mereka? Err … err … entah. Ngeri la nak fikir … mungkin bila tiba masanya, kasih sayang kita akan teruji dan di situlah letaknya kekuatannya … Wah!

Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.
Rasanya mungkin agak betul. Aku tak tahu orang lain, tapi, bagi aku yang sukar menunjukkan perasaan ini, ini adalah cara untuk aku menunjukkan sayang:

* Hadiahkan orang itu sesuatu yang istimewa bila tiba hari pentingnya
* Ingat hari-hari pentingnya
* Ingat apa kesukaannya
* Ingat apa rutinnya
* Jarang menolak permintaannya

Heh, cukuplah. Banyak-banyak nanti, dah tak eksklusif dah lah diri ini .. huhu. Aku mahu terus diselubungi misteri seperti Misteri Nusantara tu …

Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.
Ye ke? Aku benci orang sebab aku memang menyampah dengan perangainya, gerak lakunya dan sebagainya. Namun, kadang-kadang aku boleh benci orang tanpa sebab. Gila bunyinya. Tapi itulah yang berlaku. Aku boleh benci orang yang aku tak kenal hanya tengok mukanya. First impression kot … tapi, aku tak de la sampai pergi bertumbuk ke apa bila tak suka tu…

Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang walaupun dia tidak menyukai anda.
Ada orang kata, don’t frown because you never know who will fall for your smile. Senyum kan sebuah hadiah. Tambah-tambah kalau senyum itu paling ikhlas. Tapi, paling angin, bila kita senyum bagai nak rak, orang yang kita bagi senyum tu macam “apa hal ni? Please, don’t smile at me …” – mendidih beb!

Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.
Siapa? Pengutip hutang? Dia mesti kena ingat kita … tak kira masa!

Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.
Siapa? Siapa? Makna yang macam mana? Jelmakanlah dirimu itu, semoga aku boleh menjadi thesaurus yang boleh memberi lebih daripada makna – siap semua dengan perkataan seerti, peribahasa, kata lawan dan semuanya lah … jelma lah!

Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.
Huh? Betul ke? Aku rasa, antaranya, pemilik stesen minyak, sebab kalau aku tak pergi isi minyak, dia dah kurang pelanggan. Kurang bahagia dia. Pemilik supermarket di kawasan aku ni, dan peniaga-peniaga makanan kerana aku adalah pembelanja tegar … dan, tidak lupa, wakil rakyat aku bila tiba masa mengundi … tanpa diriku, mereka itu tidak bermakna!

Anda seorang yang istimewa dan unik.
Oh, itu sudah mesti. Dah lama rasa macam tu ….

Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.
Ah, bodoh ke hape? Kalau nak sayang aku, bagitau la. Kot-kot aku boleh sayang balik. Kalau tak bagitau, apa maknanya kasih sayang tu. Kalau bagitau, mesti orang tu dapat macam-macam daripada aku. Cepat, cakap sini sapa yang sayang aku? Apa barang sayang senyap-senyap? Tak sesuai, OK! Lain kali, cakap biar teghang!

Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah disebaliknya.
Hikmahnya, nanti orang akan kata, sama ada:
“Kesian kau. Tu lah, aku dah kata dah … tak nak dengar …” ATAU
“Padan la dengan muka …” ATAU
“Bersabar lah ye …” ATAU
Apa! Silap? Mari kita ketawakan … hahahahahaha”

Moral: Fikir sebelum buat (cam bagus sangat nasihat cenggini!)

Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka.
Gitu ke sifirnya?

Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat-laun anda akan memperolehinya.
Lambat laun buat apa. Orang nak la ni juga. Lambat-lambat, “zing” dia dah kurang. Tak mencabar la ..

Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci dan cela.
Ya, pujian menyebabkan kita kembang, kejian buatkan kita macam sumbang. Lupakan segala caci maki? Mana boleh! Itulah yang aku bawa sampai mati. It’s hurt man … really hurt. I may forgive … but to forget? I don’t think so.

Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.

Ish, malu aih nak buat cenggitu. Besar kemaluan kalau kita kena reject! Tak boleh … tak boleh. Aku lebih rela mati cam ulat mati beragan, dari diberi mesej:
“Saya pun suka awak, tapi saya tak rasa kita sesuai bersama!” Huwaaaaaa … tak sanggup!

Macam mana?

Nota:

Dikirimkan seseorang. Baca masa tension … baru terasa “kerana diriku begitu berharga …” Kalau anda tension, baca jer tulisan warna putih tu. Tapi, kalau kepala anda tingtong, enjoy the colored words as well …

3 comments:

Miyyah said...

I was browsing through hand made cards pastu bumped into your blog. Have to say macam menarik je. Will spend time reading the entries. :) Selamat berblog!

Anonymous said...

Miyyah,

Thanks for stopping by. Blog yang biasa sahaja. Kalau anda rasa menarik, bonus bagi saya.

Selamat membaca + silalah bertandang lagi ...

yusofsipan said...

hafiey-nur,

i sebenarnya sentiasa menjengah blog ini, cuma tak berkesempatan nak post komen jer, memang sibuk sejak kebelakangan ni... diburukkan lagi keadaan dgn laptop i buat hal, meragam... motherboard rosak!!!