Tuesday, May 20, 2008

Falsafah Persahabatan

Seorang teman telah mengirimkan teks berbunyi:
“Teman 2 bkn cm skateboard. Blm main, gilap. Dh main, pijak. Teman 2 bkn cm bola sepak. Blm dpt, kejar. Dah dpt, tendang. Teman 2 bkn cam bulu tgks. Blm main, pgang. Dh main, pukul. Teman ibrt ragbi. Blm dpt, rebut. Dh dpt lindung. Teman ibrt jari. Lukanya smbh sndri, hilgnya tiada gnti..”

Hmm … falsafah tu. Aku suka ayat-ayat tersebut.




Seharusnya begitulah sebuah persahabatan itu – perlu kekuatan untuk mendapatkannya dan perlukan keazaman untuk mempertahankannya. Aku amat bersyukur kepada Allah SWT kerana sepanjang aku bersahabat, jarang aku mendapat sahabat yang curang dan menikam belakang. Bukannya tiada langsung, tapi, yang terbaik lebih banyak daripada yang memeningkan.

Pada aku, persahabatan tidak semestinya akrab yang terlalu, tetapi cukup bila sahabat itu rasa kita sentiasa ada untuk dirinya tidak kira masa. Oleh yang demikian, sekiranya aku harus memilih untuk menjadi akrab atau boleh diharap, aku memilih untuk menjadi yang boleh diharap. Akrab akan menyebabkan kadang-kadang akan ada rasa terpaksa melakukan sesuatu. Tapi, sekiranya boleh diharap, kita bebas menentukan apa yang mahu kita lakukan.

Anda, bagaimana?

No comments: