Wednesday, May 7, 2008

Tengok tu, Mak!

Ketika duduk-duduk santai membaca paper, mataku menangkap artikel ini: “Jangan Bazirkan Wang Nak Pikat Lelaki”.

Selepas membaca artikel tersebut, aku tersenyum sendiri. Minta-minta Mak juga akan membaca artikel ini. Lepas ni bolehlah aku kata lagi, "tengok mak, jadi macam tu mak mau la?" Heheheh ... peace Mak!

Menjadi perempuan di zaman ini menuntut kita menjadi lebih daripada super human. Kita perlu memperkasakan diri. Mahu atau tidak, inilah hakikat. Memperkasakan diri untuk mendapatkan kerjaya yang bagus, mempunyai keluarga yang baik, dan yang paling penting, memperkasakan diri menghadapi kata-kata becok mulut bisa makcik-makcik dan jiran tetangga yang terencat mental apabila kita tidak berkahwin selepas berumur 30an.

Bagaikan satu dosa yang maha besar sekiranya anda tidak berkahwin atau sekurang-kurangnya berteman pada usia ini. Aku sangat memahaminya kerana aku sedang melewati fasa ini. Setiap kali balik kampung, mulut mak tidak berhenti-henti bertanya bila lah agaknya aku akan bawa teman lelaki atau calon suami. Kalaulah sewaktu sekolah lagi mak mengajar begini, aku pasti mak akan gembira sekarang bergurau senda dengan suami aku :p

Berhadapan soalan cepu gangsa begini satu hal. Tetapi, yang paling membuatkan hati aku sebal dan sedih, bila berhadapan dengan teman-teman sebaya yang telah berjaya mendirikan rumah tangga.

"Bila la agaknya nak merasa nasik minyak kau ni ..." -- (apsal, kau tak pernah makan ke? Aku dah siap kat orang Afrika nasi minyak aku. Depa kata sedaap ...)

"Sudah-sudahlah membujang tu. Kau tengok aku ni ..." -- (ya, tengok kau, bahagia sangat ke? Asyik kelek anak saja, tak de kerja lain?)

"Kau ni memilih sangat la ..." -- (ya, memilih, supaya aku tak payah merungut menyesal berkahwin, asyik kena layan suami saja)

Wah, sungguh sedap berkata-kata. Tak sedar diri diuntung, nasib kita pula hendak dihitung. Awak dah berkahwin, diam sajalah. Macamlah tak pernah ada kebimbangan sebelum diri mereka dapat kahwin dulu. Kalau untung nasib di tangan sendiri, mudah untuk kita perli-memerli. Tapi, kehendak Ilahi, mampukah kita memahami? Akhirnya, aku hanya memperkasakan diri menghadapi manusia-manusia yang tidak mengerti ini. Kira ada idea dan kata berbisa, waktu itu juga aku kenakan mereka. Selebihnya akubuat tak faham sahaja.

Sibuk bertanya saja ... kalau tolong doakan, dapat pahala. Agaknya pahala banyak sangat kot, tu yang pening kepala mengata kita yang ada-ada ini... Supaya boleh loose sikit simpanan akhirat tu ... dan agaknya neraka tu dah dipasangkan aircond kot ... (bitter, kan?)

My philosophy: The wise never marry, and when they marry, they become 'otherwise' ... heh

Kalau la mak aku tahu ...!!

4 comments:

Anonymous said...

Jodoh di tangan tuan..
kita usaha jer la..kalo tak kawin fikir the positive part mesti ada hikmah..

org bujang ada la best nya..especially bab kebebasan & tanggungjawab ...bukan la nak maksudkan dah kawin akan terkongkong...cuma hati isteri akan rasa bersalah kuar lama sangat..biarkan suami menunggu lama kat rumah..

Pada yg masih bujang...enjoy your freedom

Hafiey Nur said...

yep, couldn't agree more.

Yang aku marah sangat, bila ada yang kepala senget yang suka bercakap macam tak dak kepala hotak ... pardon my language!

Sampai masa nanti kawin la. Sakit tang mana ntah depa ni ...

yusofsipan said...

Ya Allah, apalah kiranya kau permudahkan hafiey nur ini bertemu jodohnya, amin ya rabbalalamin.

Anonymous said...

Aaamiiiiin ...

Terima kasih atas doa itu, Cikgu.

Lama tak datang? Bz ya?