Saturday, February 2, 2008

Danube River



Cerita Danube River ni pun sama kisahnya dengan cerita Signed, Sealed, Delivered.

Sebelum ini, aku sering juga mendengar nama Danube River di dalam buku-buku cerita yang kubaca dan aku membayangkan ia adalah sebuah sungai di Perancis. Dan aku tidak pula terfikir untuk mencari fakta geografi yang tepat. (But, at least I was correct to place it at European continent).

Fakta daripada Wikipedia:

The Danube (In German: Donau from earlier Danuvius, Celtic dānu, meaning "to flow, run", Hungarian Duna, Romanian Dunăre, Old Norse Duná, ancient Greek Istros) is the longest river in the European Union and Europe's second longest river after the Volga. It originates in the Black Forest in Germany as the much smaller Brigach and Breg rivers which join at the eponymously named German town Donaueschingen, after which it is known as the Danube and flows eastwards for a distance of some 2850 km (1771 miles), passing through several Central and Eastern European capitals, before emptying into the Black Sea via the Danube Delta in Romania and Ukraine.

Known to history as one of the long-standing frontiers of the Roman Empire, the river flows through — or forms a part of the borders of — ten countries: Germany (7.5%), Austria (10.3%), Slovakia (5.8%), Hungary (11.7%), Croatia (4.5%), Serbia, Bulgaria (5.2%), Romania (28.9%), Moldova (1.7%), and Ukraine (3.8%); in addition, the drainage basin includes parts of nine more countries: Italy (0.15%), Poland (0.09%), Switzerland (0.32%), Czech Republic (2.6%), Slovenia (2.2%), Bosnia and Herzegovina (4.8%), Montenegro, Republic of Macedonia, and Albania (0.03%).


Bila menonton The Amazing Race Asia (Race in Budapest, Hungary), baru kutahu Danube river terletak di situ. Hmmm...

Seperti biasa, Kak SitiM ketawa berdekah-dekah atas kejadian itu. As if dia tu betul sangat la ... Aku kadang-kadang cuak gak dengan dia ni ... betul ke general knowledge dia tu? Nampak macam meyakinkan. But, who knows?

Aku pun banyak cerita tentang perkara yang tidak sepatutnya berlaku tapi dilakukannya. Tunggu masa je aku nak buat pendedahan terjah tu... Wait and see! Cheerio!

11 comments:

yusofsipan said...

Assalamualaikum
Jutaan terima kasih di atas kesudian cik/puan (nak panggil dgn nama apa ye?) menjenguk ke blog saya.
Bagi Program Pensiswazahan GB, fasa 6, kami akan exam on next monday and tuesday. Dua hari jer,4 subjek. Pastu balik kampung ler, cuti raya cina, lagi pun dah 3 minggu tak balik, rindu... Kami akan kembali lagi ke UPSI utk fasa 7 pd bulan mei nanti.
Terima kasih juga di atas ucapan dan harapan cik/puan. Wassalam

Anonymous said...

Salam
Cik Hafiey, tidaklah boleh dikira berbudi sangat kalau setakat melawat blog tapi memang saya tertarik dengan blog Hafiey, ada keunikan. Saya masih terlalu baru dalam dunia blog dan terlalu banyak yang perlu dipelajari dan saya yakin banyak yang boleh saya pelajari drp pengetahuan dan pengalaman Hafiey, banyak yang boleh dimanfaatkan. Ok, jumpa lagi, wassalam.

yusofsipan said...

Assalamualaikum cik hafiey, apa kaba? Saya berkesempatan untuk singgah kat blog ni sejak dari 3rd feb, tapi takde post baru pun dan saya ada buat link blog ni dlm blog saya, kalau u tak setuju, sila beritahu saya, saya boleh delete nanti. Sihat ke la ni? Ok, bye, wassalam.

Anonymous said...

Salam cikgu,

utk seminggu ni saya dilanda kemalasan dan ketidaksempatan untuk update blog ni ... sebab saya tengah bercuti.

mungkin minggu depan, saya akan mula semula ... harap sabar!

dan, terima kasih sbb nak link saya ke blog cikgu. saya sangat berbesar hati!

sampai jumpa lagi ...

yusofsipan said...

saya dah agak dah yg hafiey mungkin bercuti. Tapi belum rasa malas lagi nak update blog cuma kekadang tu takde kesempatan, sibuk entah apa-apa. Saya dah pun buat link blog hafiey tapi sbenarnya url blog tu silap, kalau klik tak boleh link, ada apa muslihat ke, jgn marah, saja nak tahu....bye, wassalam.

yusofsipan said...

Tapi saya belum rasa malas lagi nak update blog cuma kekadang tu takde kesempatan, sibuk entah apa-apa.

Hafiey Nur said...

ke cikgu letak underscore instead of hypen? check betul2 ...

takde muslihat apapun ...

anyway, now that i'm back ... moga saya tidak malas2 lagi ...

yusofsipan said...

betullah seperti yg u kata, saya telah letak underscore instead of hypen, saya dah betulkan link itu. Saya masih mengikuti perkembangan blog hafiey dan masih tertarik dgn keunikan dan keindahan bahasanya...

Hafiey Nur said...

terima kasih kerana masih setia berkunjung. Saya harap cikgu juga sudi melihat blog saya yang satu lagi ... http://peeshapeesha.blogspot.com.

Moga kita boleh bertukar2 fikiran dengan pengalaman cikgu yang luas tu?

Anonymous said...

Selamat Sejahtera Cik Hafiey,
Saya berasa sangat gembira kerana terjumpa blog Cik Hafiey dan juga post tentang Sungai Danube, sungai yang merentasi juga tanah air saya. Danube (Duna dalam bahasa Hungary) adalah sungai yang terbesar di Hungary. Blog Cik Hafiey adalah menarik, kerana itu saya akan sering melawat blog ini.
Salam dari saya,
Pn. Katalin dari Hungary

Anonymous said...

Pn. Katalin,

Saya sangat berbesar hati menerima kunjungan Puan ke blog yang tidak sepertinya ini, dan mengalu-alukan lawatan Puan untuk waktu-waktu mendatang.

Saya harap Puan dapat 'menikmati' apa yang saya repekkan dengan seadanya. Dan saya harap tiada kesukaran pada Puan untuk memahami entri-entri blog ini kerana ada entri yang ditulis menggunakan bahasa rojak.

Ermm ... bagaimana Puan Katalin boleh memahami bahasa Melayu?

Sampai jumpa lagi.