Sunday, February 10, 2008

Kasih Mak + Ayah

Hari tu sebelum balik untuk cuti Chinese New Year dan mid-sem break, aku pergi service kereta. Langkah keselamatan.

Orang service: "Kereta cik ni dia punya ekzos nak patah. Tunggu masa saja."

Aku: "OK."

Orang Service: "Minyak compressor diapun dah nak kering. Baik tukar cepat, sebab tunggu lama-lama boleh rosak teruk air-cond ni."

Aku: "OK."

OK di dalam perbualan di atas menggambarkan rasa bosan aku dengan kerenah kereta tin milo aku tu. Semua tu nak duitlah tu. Lagipun, apa yang orang service tu cakap, semuanya ibarat masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.

Aku ni typical lady driver yang pandai lanyak kereta tu saja. Lebih sikit, aku dah tak tahu nak buat apa.

Bapak aku pesan, "nanti pergi service, suruh orang tu check power steering oil dia. Dah color lain dah minyak tu."

Aku pergi cakap kat orang service tu, "Er, encik, boleh tak tolong check engine oil kereta ni? Bapak saya yang pesan." - mana kutahu yang aku dah tersalah cakap dan engine and power steering oil adalah 2 benda yang berbeza!

Balik rumah, aku cerita dekat bapak semua yang orang service tu cakap pasal ekzos dan compressor tu. Bapak, tanpa banyak cakap, menjalankan tugas sebagai seorang bapak, terus bawa kereta aku ke bengkel. Semua kerosakan berjumlah MYR600. Bapak dah lunaskan. Balik rumah, bapak kata semuanya selesai. Aku sengih saja.

Sekali Mak sound, "Ai, sengih saja? Ingat sengih dapat membuatkan kereta kau boleh berjalan dengan sempurna?"

Bapak tersenyum sumbing mendengar sound Mak.

Aku membalas: "Esok-esok, che bayarlah ..."

Mak sound lagi: "Esok tu, pakai tak la tu ..."

Aku smash: "Alah, ayah kaya ... duit yang che bagi tiap-tiap bulan tu pun tak habis mak dengan ayah makan. Rilek aa ..."

Akhirnya Mak smacked down: "Rilek, rilek... Rilek kena kat hang la!"

Aku: "Owh ... itulah kasih sayang mak bapak kat anak dia."

Mak dan ayah terus menggeleng-gelengkan kepala mereka sambil tersenyum. Entah geli hati, atau sakit hati.

Aku harap geli hati!

No comments: