Friday, February 8, 2008

Lagu yang KuSuka ...



Tanya Sama Hati

Tanya sama pokok, apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok, angin yang goncang,
Tanya sama angin apa sebab goncang,
Nanti jawab angin, tanyalah awan ...

Awan nanti kata, aku kandung air,
Sampai tempat sejuk, aku pun cair,
Tengok dalam air, nampak baying-bayang,
Campak satu batu, bayang pun hilang.

Tanya sama hati
Apa asal sayang
Adakah tandanya nampak dipandang

Kumbang rayu bunga
Bulan dan bintangnya
Punya tanda-tanda hubungan mesra

Tanya sama hati
Pernahkah merindu
Ingat masa lena apa mimpimu
Masa berjauhan
Apa nan dikenang
Bila difahamkan itulah sayang

Jikalau tidak kerana sayang
Kuntuman kasih tak mungkin kembang
Andainya jemu mengganti rindu
Jambangan mesra tentulah layu



Lagu ini dipetik daripada filem ANAKKU SAZALI (1956). Tapi cerita ini aku tak berapa gemar sangat. Tak tahu kenapa.

Lagu ini simple saja melodi dan liriknya, namun ia melekat di hati dan minda ku as long as I can remember. Kenapa lagu lama selalunya begini?

Kata orang ...

Pengkarnyanya jujur berkarya tanpa memikirkan pulangan kewangan.

Pengkaryanya betul-betul fokus.

Pengkaryanya itu, pengkaryanya ini.

Betulkah? Mungkin juga ... tapi, yang pasti, aku suka lagu ini biar apapun erti dan maksudnya!

2 comments:

yusofsipan said...

saya pun suka jugak lagu ni, saya copy tau, ok, tq

Hafiey Nur said...

takde masalah ...