Sunday, February 10, 2008

Perjalanan yang sengsara

Illustrasi sekadar hiasan

Semalam aku memulakan perjalanan dari wilayah utara menuju ke wilayah timur lebih kurang pukul 9.46 AM (after makan). Stop by ambik Nadh, dan terus bawa sampai kat R&R Gn ... kemudian aku dilanda mengantuk yang amat sangat. Nak cuba redbull, aku rasa horror .. last2 aku suruh Nadh bawak.

Budak tu tak biasa bawak kereta auto ... so, bila disuruh, gabra saja. Aku pun seram gak ... kot2 inila last chance aku tengok dunia .. tapi aku beranikan hati dan suruh je dia bawak. Pergh, once she get use to the car, memecut 140 ... beristighfar diam-diam je aku kat sebelah. Nak cover takut, aku kata ... "cik, highway 110 km/h."

Aku dapat rasakan dia senyum senget sambil kata dalam hati dia "huh, ingat macho. Aku bawak banyak ni pun gabra! Yezza!".

Lepas bawak sikit, the fuel ran low. Kena cari pump station. Sampai kat satu t-junction, nampak petrol pump di sebelah kiri. Sebab Nadh bawak laju, dia terlepas simpang tersebut, maka kenalah masuk dari simpang yang lain. Dia boleh speed masa nak masuk simpang, hampir sikit lagi nak berlanggar dengan sebuah pick-up yang datang dari depan simpang. Budak ni... eiiii! Kalau berlanggar, harus total wreck kereta tin milo aku tu!

Perjalanan seterusnya bertambah lancar. Dia mula biasa dengan kereta aku tu. Sebagai tanda aku yakin dengan dia, aku boleh tidur sepanjang dia memandu. Boleh tahan juga perempuan ni bawa kereta. Kalaulah mak dia tahu ... Aku jokingly asked her ..."Ni nak bagi tau mak tak yang hang bawak all the way to wilayah timur ni?" Dia sengih saja.

Selepas habis perjalanan merentasi gunung dan banjaran, aku take over. Mulanya jalan ok, tapi, sampai sahaja di satu kawasan ni, kereta dah mula bersusun. Kenapa? Traffic jam! Macet! Aduh .. pukul berapa nak sampai ni. Waktu tu dah pukul 3.30 PM. Ishh! Rupanya ada 6 kereta terlibat bumper-to-bumper accident. Habis kemek. Semuanya kereta buatan Malaysia. Kesimpulan dia: anda simpulkan sendiri!

Lepas kawasan kejadian, perjalanan masih ok. Berhenti sembahyang. Sambung drive. Berhenti lagi di petrol pump. Ishhh, kereta ni makan minyak sungguh!

Lepas petrol pump tersebut, kami menghadapi siri ke'macet'an yang gawat untuk satu masa yang sangat panjang. Kereta semuanya bergerak sedikit demi sedikit. Arghh! Tension. Mujur juga aku bawak bekal sandwich telur. Aku menghabiskan semuanya seorang diri sebab budak Nadh tu tak makan telur rebus. Selamaat .. hehehe.

Kereta makin bergerak perlahan. Polis traffic aku tengok tak ada pun. Apahal ni? Mana pergi semuanya? Masa ni tak nak pula depa ada. Selalunya sibuk nak berkeliaran. Aku mula marah polis trafik yang tak berdosa. Lagi marah bila ada si biul yang bengong kerja nak potong barisan. Di saat ini aku tak mampu nak berbaik sangka sama ada dia nak terberak, atau dia sakit atau apa, tapi memang bingai yang sengal. Dia ingat dia seorang saja nak cepat. Aku menyumpah-nyumpah dalam hati (aku sudah ingkar azam untuk tidak mahu memaki-maki di jalan raya!).

Aku jadi restless sepanjang perjalanan. Nadh offer nak bawak kereta bila tengok aku macam asam kecut saja. Aku tolak offer yang best tu sebab aku ok lagi. Dan, selepas lepas kawasan yang jem tu, aku pecut gila-gila. Satu hal yang amazing berlaku - selama ni kalau memandu malam, mata aku kadang-kadang tak clear, tapi malam tadi, mataku jadi terang seterang-terangnya. Mungkin bara kemarahan mencerahkannya.

Official time sampai di rumah: 10.16PM.

What a day!

2 comments:

Anonymous said...

alah... pengalaman nak belanggar ngan pick up tu is nothing compare ngam pengalaman ku nak terjun gaung akibat kehebatan seseorang bermata kecil membawa kereta.... alhamdulillah umur ku masih panjang untuk menjalani kehidupan duniawi ini..dpt gak aku tahu citer sunsilk boullevard...

Anonymous said...

huh, cerita tu jugak la yang dinyanyikan! Bosan! Bosan!

yang pasti, kejadian itu membuktikan aku pemandu hebat. mana nak cari seorang pemandu yang memandu sambil tidur, tapi masih cepat bertindak dan cekap mengendalikan sterengnya? hahahhaa!!!

Cerita pengalaman yang sangat jauh dari perut! Huh!