Thursday, February 14, 2008

Gadis Pokok Limau

Hari ini adalah hari membaca "Adakah anda ....?" sedunia ...

Salah satu daripada perkara "Apakah anda ...?" itu ialah, apakah pokok yang melambangkan diri anda. Kerana aku dilahirkan dalam bulan September, maka aku adalah pokok limau. Catatannya:

Lime tree, the Doubt Accepts what life dishes out in a composed way, hates fighting, stress and labor, tends to laziness and idleness, soft and relenting, makes sacrifices for friends, many talents but not tenacious enough to make them blossom, often wailing and complaining, very jealous, loyal.



Wah, kena benar pokok limau dengan diriku ini!

Hates fighting, stress and labor -- ya la, kalau orang tak cari pasal, buat apa nak cari gaduh dengan orang? I just couldn't stand all the quarrel, yelling each other. I use to be hot-tempered, but, now I learn to control it ... Tapi orang selalu describe aku ni garang. Ye ke? Ntah la, mata kecil, tak nampak la diri sendiri garang ke tak ...

Stress? Aku jarang stress. Kalau ada pun, sekejap saja. Aku ada kelebihan untuk tidak mengambil serius tentang banyak perkara. Oleh itu, aku jarang stress (itu pendapat aku la ...).

Labor? I'll whine if I have to do so much labor work, but still I can complete it perfectly. Whining is my middle name ... huhu!

Tends to laziness and idleness -- So true. I can lay in bed hours and hours doing nothing. I can do things over and over again. Sound crazy, but that I can master it perfectly!

Soft and relenting -- Mungkin, but depending on the situation. People often remark me as strict and harsh, but at often I do give up so many things to make them easier for me and others.. Kalau kena cara pujuknya, cepat juga aku mencair!

Makes sacrifices for friends -- Ini kena tanya kawan-kawan. Aku tak pasti sama ada actions aku boleh dianggap sebagai pengorbanan atau apa ...

Many talents but not tenacious enough to make them blossom -- Sebab, I've tendency to laziness and idleness. Orang kata aku ni berseni. Tapi, sebab kadang-kadang kemahuan sekadar hangat tahi kucing, maka, banyak perkara yang bagus tentang aku hilang begitu saja. Aku bagitahu kemudian sajalah ...

Often wailing and complaining -- yep, memang aku suka kompelin. Tapi, tengok juga, siapa, di mana, apa benda yang nak dikompelinnya. Kak SitiM adalah antara manusia yang sakit perut menahan dirinya mendengar aku merungut-rungut tentang banyak perkara. Padan muka dia!

Very jealous, loyal -- Jealous atau tidak, itu adalah sesuatu yang belum teruji. Loyal juga adalah persoalan yang perlu orang lain jawab bagi pihakku. Jealous mungkin terjadi pada banyak perkara, namun sebab aku soft and relenting, mungkin orang tak berapa nak perasan. But, isn't that something that we do have in common?

Betul tak apa yang aku kata? Kalau baik sahaja catatannya, cepat saja kita menyetujuinya?

Dalam hal ni, mungkin ada benarnya kata-kata, "Kalau kita tak puji diri kita sendiri, siapa lagi?" dan disebabkan ini blog aku yang punya, suka hati la nak angkat diri aku setinggi mana pun!

Astaghfirullah. Riak pulak. Maaf!

No comments: